Svar: Min dreng på fem er ulykkelig
19. juni 2004
Alder:
5 år
Uh...det var mange svære spørgsmål og desværre er jeg jo ikke psykolog:o)
Der er jo nok ingen tvivl om at din søn ikke trives og du har sikkert fuldstændig ret, når du oplever ham som ulykkelig. Selvom han er fem år gammel og derfor godt med verbalt, så er der stadig ting/følelser/tanker, som han endnu har svært ved at udtrykke og i stedet kommer det til udtryk gennem den fysiske udfoldelse.
Det er ikke altid nem at være den midterste og måske slet ikke at være dreng imellem piger. Hvor er far henne? Måske var det en god idé at I eller far lavede nogle mere fysiske lege, hvor han får lov til at være Dreng. Er der det i børnehaven? Han skal bruge sin energi og sin fysik.
Noget andet er at du virker som et spejl for din søn. Du skriver at du hver morgen næsten ikke orker at vække ham og sende ham i børnehave,- det ved han helt sikkert godt. Han fornemmer 100 pct at du heller ikke er glad for at aflevere ham, så hvorfor skulle han så være det?
Med hensyn til konsekvens, så er det meget vigtigt at du lytter til ham. Med den alder han har nu kan han godt forstå en forklaring. Det er ike sikkert at han accepterer den, men så må du holde fast ved dit ord, for han skal også lære at tackle de frustrationer der følger med et 'nej'. Men nogle gange skal du overveje, hvad der er i vejen for at give ham et ja.
Der er børn, som er meget som du beskriver og det er både piger og drenge. Her tænker man som forældre om det dog aldrig holder op...og det må tiden jo vise. Helt sikkert er det i hvert fald at det er udmærket at have en stærk vilje og være selvstændig, når man bliver voksen.
Jeg vil foreslå dig at læse bøgerne 'Jeg har en søn' af Jeanne og Don Elium og 'Hvordan skaber du stærke børn' af Carl-Mar Møller. Måske kan du finde inspiration her.
Hvis det kan være dig en trøst, så har jeg engang hørt at når man har et barn, som kræver konsekvens og stort set dagligt kræver konflikter, så bliver pubertesperioden mindre hård:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske