Svar: Eftermiddagslur - 3 år, 1 mdr.
30. marts 2010
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Sara
Det lyder som om at din dreng er ved at nå den alder, hvor han nogle dage vil klare sig fint uden at få middagslur og andre dage tydeligt vil have det bedst, hvis han får sovet - også selvom han nogle dage protesterer. Behovet er der jo stadig en gang imellem, det viser sig tydeligt ved at han bliver overtræt, driller, mangler overskud, pjevser osv. når han bliver for træt - ligesom han nogle dage ender med at sove 3 timer, når han først er faldet i søvn.
Der er desværre ikke nogen rigtig måde at gribe det an på, jeg har den holdning at I er nødt til at være fleksible. Så nogle dage må I kræve at han putter sig, fordi I kan fornemme at det er nødvendigt og han har brug for det - og andre dage er det okay at han springer over, fordi han tydeligt bliver ked af det når I kræver det af ham.
Når han har legekammerater på besøg, så er det naturligvis ikke særlig rart at skulle stoppe en leg, fordi man skal ind at sove - det kan jeg godt forstå han bliver ked af ... Modsat, kan det være bedre at stoppe mens legen er god, end at lade dem fortsætte med at lege og det så ender med at de kommer op at skændes, driller hinanden og bliver kede af det, fordi det faktisk skyldes træthed og at de eller jeres søn ikke fik sovet - det dur heller ikke.
Du er derfor nødt til at gøre en vurdering i den enkelte situation og prøve at finde ud af, hvad der passer bedst den dag. Det kan her jo også have noget at sige, hvordan han har sovet om natten, om I har været i byen dagen inden, om han har sovet lidt længere den morgen osv. - altså om det er en af de dage, hvor han umiddelbart fint vil kunne springe middagsluren over eller om det er en af de dage, hvor du erfaringsmæssigt fornemmer at det går ikke, den dag er det vigtigt han får sovet.
Han er altså lige nu i en alder, hvor han nogle dage skal have lov til at være vågen og lege og andre dage må I holde fast i at han skal sove - også selvom han starter med at protestere. Så kan I sige, at han behøver ikke sove, men det er vigtigt at han lige lægger sig og slapper af, han kan bare hvile sig. Hvis han så falder i søvn, så er det jo godt og et reelt behov, hvis han ikke kan sove, så er det også okay, så var det godt at han lige hvilede sig lidt.
Han kan ikke selv vurdere sit behov endnu og I kan derfor ikke regne helt med det, når han siger han ikke vil sove. Han kan godt være træt og egentlig have brug for en lur, men mærker det ikke og ender så med at blive overtræt. Derfor er det jeres vurdering, men altså en fleksibel vurdering lige nu :)
Der kan også være dage, hvor du skønner middagsluren er ekstra vigtig, fordi I f.eks. skal have gæster eller skal i byen om aftenen og du gerne vil have at han er frisk der. Så er det udmærket at insistere på en middagslur, andre dage, hvor du tænker at han så må komme tidligere i seng, hvis han er træt og det er af mindre betydning, så er det fint at lade ham springe over.
Mere præcist kan jeg ikke komme det, håber du kan bruge mine tanker videre - fortsat held og lykke :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske