Svar: Hjælp min søn på 6 år
19. juni 2004
Alder:
6 år
Kære Susan
Mange børn prøver at stjæle eller lyve på et tidspunkt uden at der er noget særligt i det og det går over af sig selv igen. Jeg kan dog forstå, at du er meget bekymret for at det skal komme videre og derfor vil jeg også foreslå dig at du tager kontakt til en børnepsykolog, får at blive rådgivet bedst muligt.
Jeg ved at der findes nogle bøger specielt til kristendom undervisning for de større klasser. Det er en serie som hedder 'Etik for børn' og som omhandler emnerne at stjæle, at sladre, at ødelægge, at lyve, at misunde og at mobbe. Der findes også en lærervejledning til. Bøgerne er skrevet af Lise Andersen og Palle Buus-Hansen.
De er nok for svære for din søn, men måske kan de bruges. Ellers vil jeg foreslå dig at gå på biblioteket og låne børnebøger der omhandler emner som 'at flytte skole', 'at lyve', 'at stjæle'; simpelthen fordi det nogle gange kan være nemmere og også bedre at tale ud fra en situation i en bog.
Tag også en snak med lærerene og pædagogerne på den nye skole og fritidshjem og hør hvordan de oplever at det går der. Du kan også kontakte skolens sundhedsplejerske.
Jeg ønsker jer fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske