Svar: Meget sulten om natten - 5 mdr.
19. juni 2004
Alder:
5 mdr.
Kære CVN
Jeg synes bestemt ikke at du skal lade din søn græde natten igennem og jeg tror faktisk at din søn er sulten.
Jeg tror ikke at det drejer sig om appetitspring, men om at din søn har behov for mere fast føde og at blive rigtig mæt og sove godt.
Det er rigtigt at det i starten ofte går langsomt med grøden og det kræver øvelse at finde ud af at få maden fra skeen ind i munden og ført om bag i svælget og synke den. Det er en helt anden måde at spise på. For nogle børn går det nemmere, hvis man laver grøden som en tyk suppe, og nærmest helder den ind, for andre er det nemmere at styre hvis grøden er mere fast. Det er derfor en god idé at prøve dig frem med forskellig konsistens.
Du kan med fordel lave grøden på din egen mælk, så den smager lidt mere af noget han kender. Derudover så må du forsøge med forskellige grødtyper, både købegrød og grød du selv laver, for at se om han bedre kan lide noget end noget andet.
Når du tilbyder ham grøden så gør det på et tidspunkt hvor han er vågen og interesseret og slut evt. et grødmåltid af med en amning.
Du kan også tilbyde ham grøntsagsmos. Du kan vægle at give to måltider grød om dagen eller et grødmåltid og et grøntsagsmos måltid. Eller hvis du forsøger tre gange om dagen give to grødmåltider og et grøntsagsmos. Efterhånden som du øger ham i måltider bør han få to grødmåltider og resten grøntsagsmos.
Du kan læse mere i min artikelsamling om 'den første skemad' og 'fra mælk til skemad og familiens mad'.
Fortsat held og lyke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske