Svar: Min dreng sover 16-18 timer i døgnet
2. april 2010
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Noget af det fascinerende ved at få flere børn og især ved at få flere af samme køn er forskellen på dem. Man forventer et eller andet sted, at med samme mor og far, så må der være mange ligheder, men de kan bare være som nat og dag og det lyder som om at I har fået to meget forskellige drenge. Det er forvirrende og nogle gange frustrerende, men også meget givende, så nyd det :)
Villads må gerne sove 16-18 timer i døgnet, han ammes jo som min. 8 gange dagligt og lyder til at trives rigtig godt. Så selvom han sover en del, så får han sit behov for mælk dækket, han er glad, ligger og pludre og nogle gange har han det fint med bare at ligge lidt for sig selv og det er okay. Han har jo en evne til at give udtryk for hvad han vil og I mærker det især sidst på dagen, du er ikke i tvivl om, hvornår han gerne vil ligge selv og hvornår han har brug for at være ekstra på arm - og det er fint. Så Længe du lytter og forsøger at imødekomme hans behov, så kan du ikke gøre mere :)
Og ja, det giver mening at du ikke vil gøre forskel og nogle gange næsten kan få dårlig samvittighed over at Elias får mere opmærksomhed end Villads - men nogle gange vil det så være modsat og det er jo noget af det man skal lære, når man har søskende, - at give plads til hinanden og at vente på at det bliver ens tur. Så længe du er opmærksom på det, så skal det nok gå - men det er svært at fordele sol og vind lige, du bliver bedre til det med tiden :)
Når påsken er overstået og Elias atter skal i børnehave, så vil du have mere tid sammen med Villads om dagen. Det er så der, du kan give ham lidt ekstra og sidst på dagen og om aftenen, hvor Elias er hjemme, vil du så nogle gange være mere på Elias - sådan er det nødt til at være. Du glemmer jo ikke nogle af dine børn, der er plads nok til dem begge, også i dit hjerte. I skal bare lige finde ud af det hele her i starten og det er naturligt svært for jer alle :)
Rigtig meget held og lykke, fortsat god påskeferie til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske