Brev:
Mad og dagsplan
5. april 2010
Alder:
8 mdr.
Mad og dagsplan
Hej igen.
Tak for dine tidligere svar – de har været til stor hjælp :-)
Men nu har vi brug for lidt hjælp/råd igen både til noget omk. søvn og mad/dagsplan, så du får to breve.
Dette brev handler om dagen og mad:
Vores dejlige dreng er 8 mdr. (om 6 dage). Jeg har ammet ham fuldt til han var 5 mdr. Han var meget glad ofr mad fra starten, så længe det var grød og frugtmos:-)
Grønsagsmos har han slet ikke ville have, før jeg overgav mig og købte forskellige glas. Det virkede bedre, så han har i en periode fået mest glas – det sidste stykke tid glas til 8 mdr. for at der skulle være mere bid i. Han er dog her på det sidste blevet introduceret for blendet /most ”vores mad” og det er gået meget bedre.
Alt hvad der kan gnaves i hånden er et hit (rugbrødsbjælker, diverse kogte grønsager, skorper – frugt har været svære, da han får bidt for store bider af – mærkelig nok gør han det ikke med grønsagerne.)
Jeg har læst nogle at de svar du har skrevet til andre med madplaner, og jeg synes det er svært at få plads til alle disse måltider i løbet af dagen.
Mikkels plan for dagen ser således ud:
Morgen amning omk. kl. 5.30 (mange gange falder han ikke i søvn igen, med mindre han sover i min seng – men i øjeblikket kan vi nemt amme 45 min her.)
kl. 6.45 morgenhygge i sengen
kl. 7 op
kl. 7.30-8 morgenmad havregrød eller øllebrød med forskellig frosset frugt kogt med (bare et par bær – så det ikke bliver frugtmos :-) og vand – spiser stor portion 1-1½ dl.
kl. 8 her viser han tit tegn på træt hed igen (også selv om han er vågnet kl. 6.45) Han leger på sit legetæppe mens jeg rydder op – bleskift og i tøjet.
kl. 9 ud og gå tur med barnevognen – sover for det meste 2 timer.
kl. 11 op får tilbudt lidt vand/ bleskift/ leger/synger/hygger
kl. 12 frokost – grønsagsmos med kød/fisk (har som sagt været meget fra glas) noget gnavemad og vand. spiser ca. 1 dl.
Han er tit træt igen omk. kl. 13
kl. 13 ud og gå tur med barnevognen – sover for det meste ½-1 time. (hvis det har været kort formiddagslur tager han her 2 timer).
kl. 15.30 Grød og frugtmos samt vand – her er han altid meget sulten og spiser stor portion 1-1½dl.
Leg/hygge/ med i byen osv.
k. 16.30 er han tit træt igen, kan ikke lulles til powernap inde eller i barnevognen. Lykkes det i barnevognen så er han vildt svær at få til at sove til natten. Så han hænger sammen- piver ikke særligt men gnider sig i øjnene – og kan godt hygge sig alligevel.
kl. 18 aftensmad -– grønsagsmos med kød/fisk (har som sagt været meget fra glas)- får nu mere at vores, lidt frugtmos til dessert og jerntilskud og vand. Gnavemad efter han har spist, mens vi spiser.
Aftenhygge med far på puslebordet og i nattøj.
kl. 19-19.30 godnathistorie og sang amning – her ammer han i øjeblikket en hel time inden han er til at få i seng ( se min anden mail om søvn :-)
kl. 20-20.30 sover
Nogle nætter går på følgende måde :
Vågner ca. hver anden time og må som regel ammes i søvn( se igen mail om søvn)
Andre nætter sover han til kl. 23ammes og sover igen til kl. 3og så igen omk. kl. 5.30
Så hans dag er godt fyldt op – men får han al den mad han skal have? (han vejede 8,1 da han var 7 mrd. og var 70 cm lang)
Er der plads til flere mellemmåltider?
Vi regner med at gå i gang med at introducere små rugbrødshappere med smørepålæg her når han bliver 8 mdr. .
Grødmåltidet eftermiddag – tænker jeg skal skiftes ud med noget andet end grød, men med hvad?
Han er jo sulten – og jeg er også bange for at han får spist sig for mæt her, så der ikke er plads til så meget aftensmad.
Han får kun en lille smule mme i sin morgenmad – ellers er der ikke mme i– synes det alt sammenkommer til at smage ens, når det er i – er det nødvendigt ?
Mht. fedtstof får han plantemargarine, smør og solsikkeolie – synes rapsolie og olivenolie er for dominerende i smag – har du andre forslag ?
Hvordan ser hans dagsplan ud ? er den passende på snart 8 mdr. ?
Vi ser meget frem til dit svar – på forhånd tusind tak :-)
Venlig hilsen
Lotte