Brev:
Svært ved at sove om dagen, men ikke om natten
5. april 2010
Alder:
8 mdr.
Svært ved at sove om dagen, men ikke om natten
Hej igen.
Tak for dine tidligere svar – de har været til stor hjælp :-)
Men nu har vi brug for lidt hjælp/råd igen både til noget omk. søvn og mad/dagsplan, så du får to breve.
Dette brev handler om søvn:
Vores dejlige dreng er 8 mdr. (om 6 dage). Han har, siden han blev født, haft meget svært ved at sove om dagen men nemt om natten.
Han er blevet ammet fuldt til han var 5 mdr. og har været meget glad for det, så glad, at det har været den eneste måde at få ham til at sove på – også om natten. Vi har af mange omgange forsøgt at få ham til at sove på anden vis, men det er kun endt med et meget ulykkeligt grædende barn, og har derfor måtte gå tilbage til at amme ham i søvn.
Jeg begynder arbejde om 14 dage (så skal bedsteforældre passe i 14 dage, og så har far barsel i 10 uger), så vi har gjort en stor indsats for at kunne få ham til at sove i barnevognen om dagen (dette kunne han nemlig ikke før, vågnede så snart den stod stille.)
Men det er lykkedes nu :-) :-) Vi går 10-15 minutter formiddage og eftermiddag, og han falder selv i søvn, nogle gange med gråd, men for det meste bare stille og roligt.
Han vågner nogle gange efter de berømte 30 minutter, men nu kan man få ham til at sove videre ved at rokke lidt med vognen, eller bare stå der, så han kan se en.
Så nu sover han en formiddagslur på ca. 2 timer og en eftermiddagslur på ½-1 time (nogle dage er det omvendt kort formiddag og lang eftermiddag – men samlet ca. 3 timers lur i løbet af dagen.)
Dette er pragtfuldt og vi stor-nyder det – og er så stolt over at han nu kan det.
Men…..for der er desværre kommet et men….
Han er meget svær at få til at sove om natten. Nu tager det pludselig mindst en time at amme ham til natten. Vi har ikke ændret på putteritualet (godnathistorie og sang) det er det samme som tidligere.
Han er træt og ender med at spise i søvne, men gør jeg det mindste (prøver at fjerne brystvorten, eller liste ham ind i seng) vågner han og næsten panisk og smårystende leder han efter brystvorten for så igen at falde til ro, sutte videre eller falde i søvn.)
Lægger vi ham ind og bliver der inde græder han ulykkeligt. Han kan godt ligge lidt og lege men det ender altid i meget ulykkelig gråd. Lykkes det mig at få ham ind i hans egen seng sovende, er han blevet så motorisk urolig at han sparker rundt med dynen og får vækket sig selv. Jeg har bundet dynen fast med et bændel i fodenden så han ikke kan sparke den over hoved.
Vi har forsøgt med nusseklud og bamse og sut, men han gider ikke noget af det. Det er sjovt at lege med, men når han er træt kan det ikke bruges.
Jeg har de sidste 3-4 uger kun ammet han til aften, om natten (nogle gange flere gange om natten) og tidlig morgen. Jeg tænkte derfor i begyndelsen, at det var fordi han savnede amningen om dagen og denne tætte kontakt, at han var så krævende om aftenen og natten.
Jeg er pludselig også begyndt at amme meget lange stræk på 30-60 minutter i løbet af natten. (Han har aldrig været hurtig-ammer 20-30 min. var tit normalt.) Umiddelbart tænker jeg ikke at det er pga. sult, da han spiser godt i løbet af dagen, og han spiser aftensmad ca. 1-1½ time før han skal puttes.
Han sover pludselig heller ikke så lang tid af gangen længere – 1½-2½ time af gangen i løbet af natten.
Jeg har forsøgt at lulle ham videre i søvnen, når han vågner, men der er det kun brystet der dur. Så har vi prøvet at få far på banen, og det virker faktisk nogle gange, specielt når han vågner omk. kl. 22-22.30.
Nu har vi i et par dage været nød til at lade ham sove i vores seng, da det ikke er lykkedes at få ham ind i seng igen efter amningen kl. ca. 00. Så ammer jeg liggende ( ligger selv forfærdeligt – men hvis det hjælper..) og så ammer han meget kortere tid, slipper selv og sover så i 4 timer.
Så var vores tanke at det måske kunne være den hersens separationsangst, der dukker op omk. 8 mdr. der får ham til at være så søgende.
Vi har tænkt at flytte hans egen seng indtil os, men den skal skilles ad og samles igen, og vi tænkte at det ikke var besværet værd, da han har det bedst med at være helt tæt på.
Jeg er ved at være brugt af disse lange amninger og mindre søvn – og skal som sagt starte arbejde om 14 dage - så bliver lidt svedt ved tanken om at dette natteroderi fortsætter.
Hvad tænker du når du hører dette? Har du nogen ide til hvad der kan være grund til at han de sidste 3-4 uger har været så langtids-ammende og ikke til at få til at sove selv ?
Har du nogen ideer til hvad vi kan prøve ?
Vi ser meget frem til dit svar :-)
Venlig hilsen
Lotte