Svar: Dagssøvnen kortere nu end før
5. april 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Stine
Det er fuldstændig normalt det du oplever. Netop i 3-4 måneders alderen begynder børn at opleve mere af verden, følge meget mere med i hvad der sker omkring dem, de skelner mere og mere bevidst hvorvidt de er ude eller hjemme, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Derfor vil børn i denne alder ofte ikke sove særligt længe om dagen, de powernapper mere, vil ligesom ikke give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med.
Det betyder at de fleste børn i denne alder ofte sover mange små lure i løbet af dagen og det kan være en god idé at arbejde lidt struktureret på en rytme, hvor barnet får 3 lure dagligt. Det er en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen.
Soverutinerne ændrer sig stille og roligt i takt med at din datter bliver ældre. Når hun begynder at få skemad, så vil det være hensigtsmæssigt at dette indtages på nogenlunde faste tidspunkter i løbet af dagen og det vil påvirke rytmen på sigt. På den måde vil hun med tiden lære at spise morgenmad, frokost og aftensmad og på den måde vil hendes tidspunkter for lure også stille og roligt komme mere i system, du vil få mere overblik over dagen osv. I takt med at hun bliver ældre, så sover hun også anderledes om dagen, hun bruger sig selv mere fysisk osv. Tingene ændrer sig således hele tiden.
Du skal være opmærksom på ikke at putte hende for tidligt. Hun har som sagt en alder nu, hvor hun er meget opmærksom på verden og hun må gerne være vågen og aktiv imellem sine lure. Det er vigtigt at hun bliver stimuleret både fysisk og mentalt og derfor skal du tumle med hende, hjælpe hende med at bruge sig selv, hun skal behandles som den lille baby hun er nu og ikke længere som et spædbarn.
Pas derfor på ikke at fokusere for meget på ro og hjælp til at sove, men prøv at fokusere på aktivitet og vågenperiode ... Og når hun så er træt og du er sikker på at det er sengetid, så er det naturligvis vigtigt at du skærmer hende og hjælper hende til både fysisk og mental ro, hjælper hende med at lukke verden ude og overgive sig til søvnen. Og her er det fint, at du nogle gange står på spring for at lulle hende videre i søvnen, så hun får den søvn hun har behov for.
Ud over at hun skal stimuleres og aktiveres i sine vågne perioder, så skal du også sikre dig at hun får mælk nok. Mange børn vil i denne alder, let lade sig forstyrre under amning, hun dier lidt, slipper, smiler til dig, tager fat igen, slipper, drejer hovedet for at se hvem der kommer ind i stuen, tager fat og spiser lidt, slipper igen. Hun kommer derfor let ind i en rutine med at slatspise og slatsove lidt og det kan være en god idé at arbejde lidt på at holde hende igang ved brystet.
Nogle gange kan man med fordel amme to gange mellem hver lur, så hun får bryst når hun vågner og tilbydes modsatte bryst inden hun skal sove igen. På den måde stimuleres til mere mælk og samtidig øges mælkemængden lidt. Godt fyldt op med mælk og med lidt længere vågne perioder og masser af aktiv vågentid, vil hun ofte begynde at kunne sove lidt længere lure igen, så hun kommer ind i den omtalte 3-lure-om-dagen rytme.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske