Svar: Præmatur - Spiser meget lidt
5. april 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Olga
Tillykke med din lille dreng og tak for dit brev og din fine beskrivelse.
Jeg vil meget gerne give jer lidt tanker med på vejen, men bliver også nødt til at sige, at det er personalet på sygehuset, som hjælper jer bedst. Man er nødt til at se jeres dreng, se hvordan han spiser og have ham i hænderne for at vurdere, hvad der er bedst for ham. I skal have lavet en ny plan og det skal personalet der hjælpe jer med!
Jeg kan godt forstå at du ønsker at give flaske, det lyder som en god beslutning. Jeg synes i den forbindelse lige at I skal tjekke om hans gane er som den skal være - det er vigtigt at tjekke hans sutteteknik og sikre sig at han er i stand til at holde vaccuum. Hvis han har svært ved at holde vaccum, så kan det være en årsag til at han ikke spiser godt af flasken. Det skal tjekkes at hans mundhule, - kinder, tunge, gane osv. er optimale i forhold til at kunne spise af en flaske.
I skal også overveje hvilken type flaske I bruger. Der findes rigtig mange slags og måske skal I bruge en flad model, rund model, en kort, en lang, en elastisk flaskesut osv. Det kan også være at I skal forsøge med en type med flere eller større huller, så mælken løber lettere ud af flasken.
Han kan godt have problemer med løs mavemund, når han har tendens til at gylpe/kaste op. Det kan dog også skyldes at han f.eks. har problemer med forstoppelse og det er derfor vigtigt at hans mave holdes igang, så mælken han drikker har let ved at komme igennem systemet. Hvis I synes han gylper meget, så kan I forsøge med den mme der hedder Enfamil AR, det er en speciel erstatning til børn med refluks. Den virker ved at være tynd i flasken, men bliver tyk i maven, hvorved den lettere bliver i maven. Hvis de på sygehuset har ordineret anden specialerstatning skal I naturligvis følge deres ordination :)
Hvis han sluger meget luft når han spiser, så kan det også gøre at han gylper meget og maden kommer retur. Man kan godt forestille sig at han kommer til at sluge en del luft, når han spiser på den måde han gør ...
Jeres dreng er ikke vant til at spise af flasken og bliver meget hurtigt træt, når han dier. Det lyder som om at han bruger rigtig mange kræfter på dette. Så ud over at give ham en flaskesut, hvor mælken løber lettere til ham, så lyder det også som om at I skal forsøge at vække ham lidt under måltiderne. Giv ham flasken, når han vågner og viser behov for mælken og når han så falder i søvn og I fornemmer at det ikke rigtigt virker at lirke med flasken, trykke ham under fødderne osv. så skifter I ham, så han atter vågner op til dåd og så giver I ham flasken igen. På den måde kan I være heldige at han tager et større måltid.
En fugtig klud i håret kan også være en idé, det kan også gøre at han vågner mere op til dåd.
I skal lave en plan sammen med afdelingen om, hvor meget I fortsat skal supplere med sonden. Måske har han behov for fuldt supplement stadig væk, måske vil det være okay at I skærer ned for supplementet et par gange om dagen eller måske helt forsøger at springe supplementet over - netop for at han så begynder at få mere interesse for flasken. Så længe han fyldes op i maven via sonden, så lærer han jo heller ikke selv at skulle die og arbejde for føden, så det er en balance, som er vigtig at finde. Og det er lægerne og sygeplejerskerne på afdelingen som skal hjælpe jer med dette :)
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske