Svar: Kostplan 4½ mdr.
9. juni 2004
Alder:
4 mdr.
En forslag til en kostplan for et barn på 4½ mdr, der er sulten som din datter, hvor man beregner to måltider skemad dagligt kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Flaske
Frokost: Grød og evt flaske
Eftermiddag: Flaske
Aften: Grød eller kartoffel/grøntsagsmos, evt. lidt frugtmos til dessert og evt. flaske
Sen aften: Flaske
Nat: Evt. flaske
Som du kan se er der mange flasker i løbet af dagen. Flaskerne i forbindelse med måltiderne vil forsvinde efterhånden som din datter spiser større portioner grød/mos og i takt med at hun begynder at drikke af kop.
Med hensyn til frugtmos, så er det en god idé at give dette, som en skefuld på toppen af grøden, eller som dessert, så frugtmosen ikke udgør et fuldt måltid. Da frugtmos er sødt og lækkert er der nemlig en risiko for at din datter så vil foretrække dette fremfor den rigtige mad.
Du kan vælge at give hende grød to gange om dagen eller give et grødmåltid og så et grøntsagsmåltid.
Hendes mave skal have mulighed for at kunne følge med og vænne sig til skemaden. Derfor skal du i begyndelsen ikke 'proppe' hende for meget, men f.eks. starte med f.eks. en dl grød 2 x dgl og så tilbyde flasken efterfølgende.
Du kan lave grød selv eller du kan købe de industrielt fremstillede produkter.
God fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske