Svar: Stadig natterod...
5. april 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Makke
Det lyder som om at der er sket fremgang hos jer og det er super dejligt. I har fået skruet mælkeindtaget betydeligt ned og sat mængden af rigtig mad op, så langt så godt - en ting af gangen :)
Det I skal arbejde på nu er den afhængighed jeres dreng har af flasken. Det er fint at han nu ikke får mere end 400ml mme dagligt, men det dur ikke at det gives i små slatter over hele natten ... Jeres dreng skal nu lære at falde i søvn uden at have flasken i munden.
Det handler om at han har et søvnassociationsproblem. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
I begyndelsen er det helt naturligt og også vigtigt og fint at give sit barn flaske, bryst osv. når det skal sove. Han skal også stadig have sin mælk, men han skal nu lære at sove hvor flasken og det at falde i søvn bliver mere og mere adskilt.
I og med at I nu har fjernet flaskerne om dagen, så er han allerede igang med at lære det der og det er super godt. Det er et fint udgangspunkt. Den måde han puttes på om dagen, skal nu overføres til om aftenen. Han skal stadig have sin flaske at sove på, men han må ikke falde i søvn med den.
Du kan overveje om han skal have flasken i stuen, hvorefter I så går på værelset og putter ham. Det kan have den ulempe at det hyggelige i stuen forsvinder og erstattes af noget mindre hyggeligt, hvorfor barnet protestere. Du kan også overveje om du vil give flasken siddende med ham i favnen ved siden af sengen og så derefter flytte ham ned i egen seng. Eller du kan overveje om han skal starte med at ligge i sin seng og få flasken der (eleveret af hensyn til ørerne) men ikke falde i søvn med den. Han skal være vågen nok til at registrere hvor han ligger og være bevidst om at han kan sove uden at have noget i munden og hun at skulle drikke sig i søvn.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og netop børn i din drengs alder sover ofte meget uroligt. Han er så gammel nu at han fint kan ændre stilling, men han har en stor motorisk uro, der gør at han får lagt sig i kravlestilling, ligger og rokker frem og tilbage, banker hovedet ind i sengegavlen osv. og han har svært ved at finde fysisk ro. Derfor har børn i denne alder brug for stillingsskift, hjælp til at blive lagt rigtigt igen - og det er ikke det samme som at behøve mælk.
Han kan altså sagtens have små opvågninger hele natten igennem uden at det er unormalt - faktisk er det ret normalt - og det er vigtigt at han der lærer at sove uden at få mælk. Det er altså ikke flaske han har behov for. I stedet må du så forsøge at give ham en anden søvnassociation, måden du kærtegner ham på, en sutteklud ved ansigtet eller f.eks. små beroligende ord du siger. Netop det med at kunne sige "ssshh-ssshh" kan være rigtig godt, fordi det er noget du også kan gøre på afstand. Hans underbevidsthed vil registrere at du er der, ligesom du var der da han faldt i søvn og det vil hjælpe ham videre i søvnen, fordi du og dine ord er en søvnassociation han kan bruge og som er bedre end afhængighed af f.eks. flaske eller favn.
Han er altså nødt til at lære at sove uden afhængigheden af flaske, for at kunne sove uden at forvente flasken ved hver opvågning hele natten igennem.
Når alt dette er sagt, så skal vi også huske på at han jo er en dreng med gentagende øreproblemer og at det at få lidt mælk af flasken sandsynligvis letter trykket i øret. Behovet for flasken hos jer, kan altså også handle om dette. I stedet for mælk kunne I så overveje at give ham lidt vand, det kan lette trykket men mætter ikke så meget som mælken gør. De to flasker med mælk kan han så få aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen, som I nu synes det er bedst :)
Til sidst vil jeg lige fortælle at min nye bog "Sådan får du dit barn til at sove!" udkommer den 15. april på Gads forlag. I den kan I læse både om det udviklingsspring som jeres dreng lige nu går igennem, om søvnassociationsproblematikken og om børn som vågner gentagende gange på grund af øreproblemer mv.
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat, håber I er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske