Svar: Ny erstatning?
5. april 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Camilla
Tillykke med den lille dreng :)
Du bør ikke give din dreng Beauvais modermælkserstatning. Det er en ganske udmærket erstatning, men den anbefales ikke til børn som er allergidisponeret. Hvis han ikke trives med Nutramigen, så kan du prøve med Profylac i stedet - det er en specielerstatning der købes på apoteket ligesom Nutramigen.
Nu ved jeg ikke hvor meget almindelig modermælkserstatning du har givet din dreng ... Det kan nemlig godt have noget at sige, i forhold til hvor meget en evt. allergiforbyggende erstatning kan have effekt. Ligeså snart barnet får almindelig erstatning så går der en masse ting igang i kroppen og der er således ikke længere nogen garanti for at Nutramigen eller Profylac vil virke. Modsat, er holdningen meget, at det er bedre at gå med livrem og seler og derfor bør man give Nutramigen og Profylac til børn der er allergidisponeret ...
Om allergi og spædbørn så skriver Sundhedsstyrelsen:
"Spædbørn, hvis forældre og/eller ældre søskende har/har haft sikker allergisk sygdom (astma, høfeber, børneeksem, fødevareallergi) evt. kombineret med forhøjet
navlesnors IgE, har en øget risiko for at udvikle allergisk sygdom.
Flere undersøgelser har vist, at man hos børn med særlig risiko for allergiudvikling kan nedsætte, men ikke fjerne, risikoen for udvikling af fødevareallergi, hvis børnene ernæres udelukkende med modermælk og/eller højt hydrolyserede modermælkserstatninger i de første 4 levemåneder. Dette gælder specielt komælksallergi, og børneeksem i de første 5-7 leveår.
Det synes især vigtigt at undgå tilskud af almindelig modermælkserstatning i de første levedage. Der er også en effekt af partielt hydrolyseret modermælkserstatningsprodukt (Nan HA), men den er mindre end effekten af højt hydrolyserede produkter (som fx Profylac og Nutramigen)."
Citat Sundhedsstyrelsen, Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005.
Jeres dreng er disponeret for allergi, fordi hans far har behandlingskrævende astma og allergi overfor forskellige ting. Det anbefales derfor at han får enten Nutramigen eller Profylac, når amning ikke er muligt. Hvis du vælger at give ham almindelig modermælkserstatning, så kan det anbefales at du giver ham NAN HA, da det har en delvis forebyggelse af allergi, men ikke som Nutramigen eller Profylac.
Jeg skal se din dreng for at kunne se om det er en reaktion på modermælkserstatningen eller hormonknopper han har - det kan være begge dele ... :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske