Svar: Sove med vinduet åbent
6. april 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Arthurs mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Ja det er utroligt at der med lige nu mere end 13.600 spørgsmål og svar stadig kan dukke nye spørgsmål op - utroligt, men dejligt :)
At sove med vinduet åbent ... Tja, frisk luft er jo altid godt og de fleste af os trives faktisk meget godt med at sove med vinduet lidt på klem. Det er dog meget årstidsbestemt hvorvidt det er en god idé, men det kan jeg se at du selv er opmærksom på.
Der er ikke officielle retningslinier for soveværelsestemperatur til små børn, men for voksne anbefales det at man sover i mellem 16-20 grader. Jeg tænker umiddelbart at det samme vil passe fint til børn og du bør altså sikre dig at temperaturen ikke kommer under de 16 grader om natten, så kan det blive for koldt for din dreng. Du kan ikke gå ud fra at han vågner og græder, hvis han fryser og da du selv sover kan du ikke holde ekstra øje med ham, så jeg synes du skal holde dig til den regel.
Derudover skal du overveje hvor sengen står placeret i forhold til vinduet. Din dreng må ikke udsættes for træk. Dynen kan let glide ned og får han træk kan han blive syg.
Du skriver også at katten springer ind af vinduet om natten og jeg tænker her, at du skal være meget opmærksom på at katten ikke hopper ned i din drengs seng. Det er vigtigt at katten ikke lægger sig hos ham, det kan være farligt med den alder han har. Jeg ved godt det diskuteres meget hvorvidt det er en skrøne at katte lægger sig i barnevogne og kvæler børn - sandsynligheden for at det sker er nok lille. Men netop i jeres situation, hvor din dreng sover lige ved det vindue som katten bruger som ind og udgang - her ville jeg altså være ekstra opmærksom ... :)
Hans skal naturligvis have tøj på som passer til at sove godt og en god dyne puttet godt omkring sig. Jeg synes ikke han skal sove med hue indenfor og som udgangspunkt skal han ikke pakkes rigtig meget ind. Det er vigtigt at han kan holde varmen, men han må heller ikke blive for varm. En stor del af hans varme frigives netop fra hovedet. Overophedning er en faktor man skal medtænke i forhold til risikoen for vuggedød.
Det er altså bedre at han er 'normalt' klædt på og sover i 16-20 grader end at han klædes rigtig meget på og sover meget koldt.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske