Brev:
Meget sulten dreng
6. april 2010
Alder:
21 mdr.
Meget sulten dreng
Kære Helen.
Det "problem" jeg nu står med er måske det man kalder et luksusproblem, men du får det lige alligevel.
Min søn Julius spiser og spiser og spiser. Jeg er meget i tvivl, om han overhovedet har en fornemmelse af hvornår han er mæt. Har du nogensinde hørt om det??
Eks på mad på en dag:
morgen: havregrød (lavet af 1dl havregryn) m ½banan, samt ½-1 æble eller andet frugt. + mælk.
formiddag: ½ bolle (hjemmebagt grovbolle m "gods" i) m ost + frugt. Vand.
frokost: 3-4 halve stk rugbrød (groft rugbrød) m pålæg, grøntsager + frugt. mælk.
eftermiddag: bolle (igen grovbolle) + frugt. vand.
sen eftermiddag: lidt grøntsager i stave mens jeg laver mad.
aftensmad: som os andre med grøntsager + ris/pasta/kartofler og kød. mælk.
inden sengetid: A38 med rugbrødsmulder og vand.
Som du kan se er jeg meget opmærksom på, at han ikke får tomme kalorier, men mættende kost.
Når han vågner om morgen er han meget sulten og enormt ked af det indtil han får morgenmad. I løbet af dagen kunne han sagtens spise mere end jeg har beskrevet, men hans mave er nogle gange helt udspillet, så jeg siger stop. Det han siger flest gange i løbet af dagen er mam mam.
Han er ikke en tyk dreng, men meget lang og slank i det. Skal han bare have hvad han kan spise eller skal jeg sætte en grænse for ham??
Kan også godt være i tvivl om han siger mam mam og vil have mad fordi han har et andet behov for et eller andet, men ikke kan give udtryk for det endnu.
Så altså Helen, kan man godt have et barn som ikke kan fornemme hvornår han er mæt, eller er han bare enormt sulten???
Kærlig hilsen
Henriette