Svar: Meget sulten dreng
6. april 2010
Alder:
21 mdr.
Kære Henriette
Børn har til en vis grad fornemmelse for hvornår de er sultne og mætte - men kun til en vis grad. F.eks. ser man ofte, at det spæde barn naturligt gerne vil die hele tiden, hvis det ligger hos sin mor og dufter mors mælk, men når det kommer over på fars rolige brystkasse og duften af mælk forsvinder, så falder barnet til ro og sover.
Man ser også hos større børn at de ofte kan glemme at spise, fordi de er så optaget af en leg, at de overhører kroppens signaler (det kender vi jo et eller andet sted også fra os selv) og det er vigtigt at hjælpe børn med at få måltider nok dagen igennem.
Og så er der naturligvis også børn som kan virke umættelige og det er her en balance imellem at sikre barnet mad nok og så samtidig også nogle gange holde lidt igen, netop for at give barnet fornemmelsen af hvad det vil sige at være mæt og være sulten. Præcist som du også forsøger, nogle dage skal han have lov til at spise, andre dage er det fint at du sætter lidt grænser - det lyder som om at du er nødt til at være lidt fleksibel.
Det er vigtigt, at den mad man giver barnet er sund, indeholder fibre og protein, så barnet får en god mæthed. Samtidig vil det gøre at barnets blodsukker stabiliseres og stiger langsomt hen over dagen, hvilket er med til undgå de store dyk, hvor man pludselig føler sig enormt sulten og trangen til søde og usunde fødevarer opstår.
Det er derfor super godt at du søger for at give din dreng hovedmåltider og også mellemmåltider og at du er bevidst om at give ham grovboller osv. som mellemmåltider. Det lyder meget fint det du fortæller og planen for dagen ser meget fin ud.
Hans mam-mam lyde kan naturligvis godt handle om at han er glad for mad, være udtryk for at han er sulten, gerne vil spise osv. Det kan også være udtryk for at han er tørstig, så nogle gange kunne du måske prøve at give ham lidt ekstra vand at drikke. Og så kan det, som du er inde på også sagtens handle om at han har behov for et eller andet, men stadig har svært ved helt at give udtryk for det.
Hvis han en gang imellem kan afledes ved at I sætter jeg og læser i en bog eller du leger med ham, så er det måske kontakten han har brug for - "hyggen" som han nyder. Hvis han tager dig i hånden og trækker dig ud til køleskabet eller peger på frugten på bordet eller lignende, så må du gå ud fra at han nok er sulten - også selvom han har spist godt en time forinden ... så længe han ikke har problemer med vægten og er en slank dreng, så synes jeg ikke du skal gå så meget op i om han spiser meget, men mere holde fast i at han skal spise sundt, præcis som du allerede gør.
Appetitten kan altid ændre sig over tid og det er super dejligt at han har gode spisevaner og er glad for mad nu, det kommer kun godt igen :)
Håber du kan bruge dette, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske