Svar: Vil ikke sove om dagen - 2 mdr.
21. juni 2004
Alder:
2 mdr.
Hej Trine
I en alder af 2 mdr har din datter behov for søvn i løbet af dagen. Det er uhensigtsmæssigt hvis hun er vågen fra klokken 7 om morgenen til kl 21 om aftenen.
Hvor er din sundhedsplejerske henne i billedet? Jeg synes det ville være en god idé at du fik en aftale med hende, så I sammen kan vurdere, hvorfor din datter ikke sover.
En af de ting du skal overveje er om din datter mangler mad? Nogle børn kan godt holde sig vågne fordi de egentlig er sultne. Du skriver ikke hvor meget hun vejer og trives i øvrigt, men det kunne måske være en idé at du forsøgte at give hende en flaske for at se om det gjorde nogen ændring.
Forsøg også at lade hende ligge om dagen. Hun har ikke behov for at blive talt til hele tiden, men har også behov for tid til selv at finde ro. Hvis hun græder skal du naturligvis tage hende op, men ligger hun og kigger, så prøv at lade hende ligge.
Gør det til en vane at køre hende en tur i barnevognen hver dag og gerne på nogenlunde samme tidspunkt, så der kommer en rutine ind i billedet. Børn elsker rutiner, det genkendelige er med til at give tryghed og dermed ro.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske