Svar: Vil ikke drikke mælk af kop eller flaske
7. april 2010
Alder:
7 mdr.
Kære frustrerede mor
Da din datter accepterer flasken sen aften og der drikker 200ml uden problemer, så har hun sandsynligvis ikke problemer med at finde ud af teknikken med at drikke af flasken - måske er det smagen hun vægrer sig imod ... Har du prøvet med forskellige typer af mme, for at se om noget smager bedre end andet, de smager jo meget forskelligt ...
Ellers lyder det som om at du får sikret hendes mælkebehov rigtig fint, du kan ikke gøre mere end du allerede gør, det er også vigtigt ikke at presse hende for meget og kun give hende mme/mælk, hun skal også lære at drikke vand og man kan godt forestille sig at det bliver ekstra svært for hende at acceptere mælk af kop, hvis alt smager af det ... Hvis hun får mindst 500ml mme dagligt, så er hendes behov for jern, kalk osv. normalt dækket ind. Du kan med fordel bruge mme af type 2 som har et lidt højere indhold af jern, så du får sikret hende lidt ekstra, når hun nu ikke drikker så meget.
Væskebehovet må så derudover dækkes af vand af kop. Det er altså fint at bruge mme i grød og mos, men giv hende også vand at drikke :)
Hvis du mener hun er parat til at tygge og det vil være godt med rugbrødshapsere, så må du gerne begynde med dette. Stadig skal hun så suppleres med grøntsagsmos med kød og fisk ved siden af, men du må gerne begynde så småt med små hapsere, så hun får lidt mere bid. De næste par måneder skal mad i stykker ikke erstatte skemaden, snarere ses som et supplement til skemaden :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske