Brev:
Fars rolle når hun skal lægges for natten
7. april 2010
Alder:
4 mdr.
Fars rolle når hun skal lægges for natten
Kære Helen
Min datter på 4½ måned har gennem ca. 2 mdr. reageret med meget kraftig skrig og gråd over for sin far, når han forsøger at deltage i at lægge hende i seng om aftenen, og nu kunne det være rart at få lidt råd med på vejen, så det forhåbentligt kan ændre sig lidt.
Vores datter følger fint kurven ifht. vægt og højde og hun sover normalt 1-1½ time om formiddagen, 3-4 timer om eftermiddagen og nogle mindre powernaps indtil hun kommer i seng. Det plejer at passe med at hun bliver træt mellem 21.30 og 22. Hun sover i sin egen seng som står op ad vores seng.
Hvis jeg lægger hende fungerer det på den måde at jeg sidder med hende i vores seng og giver hende bryst. Enten falder hun i søvn af det, ellers får hun en sut og falder som regel let i søvn i mine arme. Derefter ligger jeg hende i sin egen seng. Nogle gange sover hun bare videre, andre gange vågner hun ved det. Så bliver jeg der til hun falder i søvn og holder som oftest en hånd på hende hoved eller mave.
Hvis min mand forsøger at lægge hende bliver hun helt ulykkelig og ser fuldstændig skræmt ud og kun når jeg overtager holder hun op. Vi har forsøgt med at jeg giver hende mad nedenunder, hvor efter han ligger hende. Vi har forsøgt med at jeg malker ud og at han giver hende flaske i vores seng og derefter ligger hende. Vi har også forsøgt at jeg bare er i rummet eller ved siden af ham, mens han ligger hende, men lige gyldigt hvad holder hun først op når jeg overtager. Hun kan græde helt utrysteligt i mere end en halv time, hvis han forsøger og det er der ingen af os der kan holde ud, så jeg tager som regel over til hun er god igen og så forsøger han igen, men det virker ikke.
Jeg ved ikke om vi ligger hende for sent eller hvad det kan skyldes, men måske du har nogel gode råd. Vi har aldrig svøbt hende og hun kaster dynen af sig i løbet af fem minutter, så det tror jeg ikke er vejen frem:-)
Bedste hilsner
Maria