Svar: Fars rolle når hun skal lægges for natten
7. april 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Jeres datter forbinder brystet og dermed dig med det at falde i søvn og det er helt naturligt for hendes alder. På sigt kan det godt være at løsningen bliver at give hende flaske om aftenen og far derved kan tage over, fordi I så kan bruge samme ritual, men lige nu har hun brug for brystet for at falde til ro på en tryg og dejlig måde og det synes jeg ikke I skal kæmpe for at lave om på.
I stedet vil jeg foreslå jer at se hele putningen noget bredere end bare det at blive lagt i seng. For mig handler putning om mange ting, det begynder allerede der hvor jeres datter kommer i bad, bliver frotteret med håndklædet, måske bliver smurt ind i lidt creme, får ren ble og nattøj på osv. Og det er helt naturligt at far gør disse ting og at mor så først træder til der, hvor der skal ammes og derefter puttes i seng. Netop ved at far gør alle de ting som naturligt også er en del af putteritualet, så vil han naturligt også bedre kunne tage over, når så putningen finder sted og på sigt derfor kunne deltage mere aktivt i selve putningen.
Fars rolle er således stadig at være en stor del af putteritualet, men lige der hvor der skal ammes og puttes i seng, er mor altså den bedste. Det er normalt for alderen og jo mere far deltager i putteritualet, jo lettere vil han også kunne overtage putningen senere hen :)
Jeg håber ovenstående tanker hjælper lidt på vej og måske giver lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske