Brev:
Forslag til putteritual
7. april 2010
Alder:
14 mdr.
Forslag til putteritual
Hej Helen
Jeg har tidligere haft stor gavn af dine svar og vil derfor høre dig, om du kan hjælpe mig lidt på vej mht. putning af vores tvillinger på knap 14 måneder.
Fra de var omkring 1 år, jeg erfaret, at dagslurene har meget større betydning for deres nattesøvn og falde-i-søvn-tidspunkt, end det tidligere har haft. Ved at læse nogle af dine svar til andre i samme situation, fandt jeg ud af, at det er helt rigtigt, at de ikke bør sove senere end kl. 14, for så er der bare dømt friske drenge til kl. 21-22 om aftenen...og det orker mor og far altså ikke altid :-)
Vores putteritual er, og har altid været, at de får nattøj på efter aftensmad og leg, og så får de en flaske, mens de sidder hos os i stuen (slukket fjernsyn og dæmpet lys). Hvis alt er gået vel i vuggestuen, og de kun har sovet én lang lur på det "rigtige" tidspunkt, falder de typisk i søvn/næsten i søvn, mens de får mælken, og så kan de bare lægges op i seng.
Andre gange, af både forklarlige og uforklarlige årsager, er de overhovedet ikke trætte, men drikker deres mælk og vil derefter gerne lege lidt igen. Det er nemt at se på dem, om de er trætte eller ikke er trætte, så vi kan sagtens tyde deres signaler. MEN...vi er kommet ind i lidt af en dårlig vane med at lade dem falde i søvn eller falde hen på vores arm, da de så kan lægges uden bøvl.
Da de var mindre (3½ måned til ca. 6-7 måneder), kunne vi også lægge dem op lysvågne, og så gik det fint med selv at ligge og falde i søvn. Men da de begyndte at kunne sidde selv og rejse sig op, ja, så begyndte balladen i sengene også, hvis de blev lagt op uden at være faldet i søvn eller faldet hen.
I perioder har vi forsøgt at sidde mellem deres senge, holde i hånd, nusse osv., men uden held - de står op og hopper og enten vræler eller griner, alt efter humøret. Så selvom jeg har læst "Godnat og sov godt" bogen både inden jeg fødte, og også efter, så er vi nu kommet ind i lidt en dårlig rytme. Det skal også siges, at tvillingerne er nødt til at dele værelse (dog hver deres seng), og det er også lidt ærgerligt, hvis den ene vækker den evt. sovende, når vi forsøger at efterleve lidt af bogens principper omkring putning.
Jeg har derfor brug for forslag til nyt putteritual - som passer til 14-måneders alderen - jeg har tænkt på godnatlæsning osv., men jeg tænker lidt, at de er for små til at kunne blive fanget/optaget af det endnu og ligge og slappe af til historier/sang? Det skal siges, at vi har det fint med aftenflasken, og tvillingerne spiser grådigt ca. 150-180 ml.
Natflasken (den fik de mellem ca. kl. 3 og 6) afskaffede vi for en måneds tid siden fra den ene nat til den anden, og det er gået fint, selvom de virkede til at være glade for den. De spiser al mad og gerne i store mængder og ligger og selv og falder i søvn til deres formiddagslur i barnevognen både herhjemme og i vuggestuen.
På forhånd tusind tak for hjælp! :-)
Mange hilsner