Svar: Forslag til putteritual
7. april 2010
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Jeg synes umiddelbart at det vil være en rigtig god idé at indføre en godnatlæsning som et nyt putteritual. Jeg tænker også at det vil være rigtig godt, at børnene får deres flaske i værelset, hvor de skal sove - lige nu oplever de enten at falde i søvn i stuen i jeres favn eller få flaske, lege lidt og derefter blive puttet og der er som udgangspunkt noget fornuftigt i at lade flasken blive givet der, hvor du ønsker de skal sove.
Det handler om at det ofte er en meget hyggelig stund at få flasken, de nyder det meget og når du så derefter flytter dem til eget værelse, så fjerner du det hyggelige fra dem. Samtidig er det at skulle sove altid ensbetydende med adskillelse, at skulle være væk fra dig og det bliver endnu mere tydeligt, når de falder til ro et sted og derefter flyttes til et andet sted.
Det er fint at børnene nu kun får en flaske, den skal i løbet af den næste månedstid også fjernes og i stedet kan de få en banan og en kop mælk og derefter få børstet tænder og blive lagt i deres seng. Lige nu bibeholdes flasken og jeg vil faktisk anbefale dig at du lægger dem i seng og giver dem flasken der. Elever deres hovedgærde så de ikke ligger helt fladt og sæt dig så mellem deres seng og tal lidt med dem, snak lidt om dagen, læs en historie, syng en sang, så de ligger og lytter til din stemme imens de drikker deres mælk.
Når de har lært at falde til ro i deres senge med dette ritual, så er det fint netop at erstatte flasken med lidt mælk af en kop, banan osv. som de så tilbydes inden de puttes. Ritualet med at du sidder der, taler med dem, syger for dem osv. bibeholdes altså og på den måde kan du tage det hele i små faser og de lærer det stille og roligt hen af vejen.
Så første skridt er at give dem mælk på værelset, hvor du ønsker de skal sove. Ikke lade dem falde i søvn i jeres favn, men flytte dem til sengen når de tydeligt er parate til at overgive sig til søvnen.
Næste skridt er at lade dem falde i søvn med mælk i sengen, så de med det samme starter med at ligge der, hvor du ønsker de skal sove.
Du skal indføre godnathistorie, sang eller lignende, sidde hos dem og berolige og betrygge.
Næste skridt er at de helt kan undvære mælken og nøjes med de nye beroligende og trygge rutiner du har fået indført.
De vil først omkring 16 måneders alderen begynde at få lidt fornemmelse for at du er der, selvom de ikke kan se dig. Indtil da vil de naturligt føle sig forladt og alene, når du går fra dem ... derfor er det super fint at sidde der, småsnakke lidt, holde i hånd eller hvad de nu har brug for, for at de føler sig trygge ved at skulle sove.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, held og lykke med det projekt :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske