Svar: Sutteflaske om morgenen
7. april 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Conrads mor
Faktisk bør I stoppe med mælk i flaske nu, altså helt stoppe med flasken. Det kan være ganske fornuftigt at stå op og lade dagen gå igang med en morgengrød, men har I brug for at ligge og putte lidt sammen, så kan I naturligvis også det. Jeres dreng kan få lidt vand, hvis han vågner og er meget tørstig og du kan også have lidt frugt stående, som han kan få lidt af - men som udgangspunkt er det bedst at stå op og få ordenlig og sund morgengrød :)
Han har brug for mellem 350-500ml mælk dagligt og dette dækkes normalt ved at han får et glas mælk til sin morgenmad og aftensmad, får en portion tykmælk eller andet surmælksprodukt i løbet af dagen og få sovs, ost osv. som en naturlig del af maden. Derudover indgår der jo også mælk i hans morgengrød :)
Så flaskerne bør altså helt væk nu og du bør i princippet ikke begynde komme anden type mælk eller andet i flasken. Han kan fint drikke sig behov for væske af en kop :)
For at det ikke skal være for stor en overgang for ham, kan du skrue mængden i flasken ned, så han får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære eller måske bare nøjes med en lille smule lun mælk af en kop eller lidt frugt, de dage, hvor I synes det er hyggeligt at blive liggende alle tre :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske