Svar: Uge 55 tigerspring
7. april 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Conrads mor
Du skal endelig ikke presse din dreng og heller ikke give ham alt for meget opmærksomhed ved spisebordet. Det bedste du kan gøre er at give ham mad i stykker, som han selv kan spise og sørge for at der er sund variation at vælge imellem ved hvert måltid. Det betyder ikke spor at det er majs og pasta der glider ned den ene dag, hvis det så er kød, fisk eller peberfrugt den næste - du er nødt til at se på hans indtag over flere dage og ved at variere maden tilstrækkeligt sikre at han får lidt fra alle fødevaregrupper på den måde.
Han vokser ikke så meget mere og spiser mindre portioner. Hans lyst til at putte alt i munden bliver mindre og mindre og hans undersøgelsestrang bliver større og større. Så maden tages ud for at se hvordan tygget mad ser ud, men også fordi han måske nu begynder at skelne mere bevidst imellem hvad han bedst kan lide og mindre godt kan lide.
Han undersøger også maden ved at smatte det ud mellem hænderne, vælter måske glasset for at se mælken løbe ud på bordet og ned på gulvet, hamrer sin tallerken i bordet for at høre den lyd det laver osv.
For at anerkende hans lyst til at udforske disse ting er det vigtigt at du giver ham mulighed for dette på andre tidspunkter og steder end ved middagsbordet. Han skal have lov til at lege med sand og vand - lave sandkager, lade det smatte mellem fingrene. Han skal hælde vand fra bøtter og kander til skåle, han skal have et hammerbræt eller lignende som han kan lave lyd med. Jo mere du kan stimulere hans lyst til disse ting uden for bordet, jo mindre vil han gøre det ved bordet :)
Han undersøger også din reaktion på det han gør og hvis han bevidst smider med maden og kigger på dig, for at se hvad du siger til det, så er det vigtigt at forklare ham at her er en grænse. Han husker ikke dit nej særligt længe og han skal ikke skældes ud, men du kan hjælpe ham ved at du f.eks. siger nej og samtidig flytter hans tallerken, eller afslutter måltidet ved at fjerne ham fra bordet. Ofte når børn leger med maden, så handler det om at de ikke er sultne nok - jvf. tidligere brev om mælkeindtag der skal skrues betydeligt ned :)
Grøntsager er både til aften og frokost og det er netop vigtigt at han får dem begge gange, for så sikrer du at han får et større indtag af dem. Grøntsager er alle slags grøntsager, de bør stadig koges for at han får udbytte af dem. Du kan bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg, det kan være en god måde at få lidt ekstra grøntsager i ham på. Du kan også give ham kogte ærter, majs, gulerod, peberfrugt og lignende som han kan spise selv med pincetgreb. Rodfrugter af forskellig slags, forskellige typer af kål osv er rigtig godt, han skal spise det samme som I andre.
Du kan lave lidt smørsovs eller anden sovs og hælde over de kogte grøntsager om aftenen, det gør at mange børn så hellere vil spise dem - børn kan tit godt lide sovs :)
Kød og fisk er på samme måde vigtigt både til frokost og aften. Det er smørbart pålæg, men også frikadeller, kylling, laks, fiskefilet, pølser af forskellig slags - hvad som helst I andre kan tænkes at spise.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Frokost: Fiberholdigt brød, forskelligt pålæg - gerne fiskepålæg, forskelligt kødpålæg og kød i stykker. Kogte grøntsager, ½ hårdkogt æg, kogte pastaskruer, lidt rejer, muslinger mv. Vand af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk med mysli, rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt, - rød peberfrugt, avokado, majs, ærter, gulerod eller lignende. Udnyt at han sandsynligvis er sulten og gerne vil spise lidt imens I gør aftensmaden klar.
Aften: Familiemad, risretter, pastarette, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Letmælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid, så I er sikre på at han ikke mangler mad og går sulten i seng.
Flaske, som stille og roligt trappes ud til at være en kop mælk og puttes med godnathistorie.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske