Brev:
Vil igen falde i søvn på armen
7. april 2010
Alder:
6 mdr.
Vil igen falde i søvn på armen
Hej Helen.
Så er det blevet tid til endnu et spørgsmål fra os. Det drejer sig - igen - om at putte den ene af mine tvillinger, Rasmus.
Efter dit råd om hvordan jeg skulle putte dem i deres senge, så de ikke længere faldt i søvn på vores arme, er det faktisk gået forrygende godt. Vi kører et ritual, der går sådan her:
Aftensmad og efterfølgende hygge ved middagsbordet, skiftning, flaske i sengen, godnatsang, godnatkys og sluk lyset. I flere uger har de begge to bare faldet i søvn uden problemer. Du skrev, at jeg kunne stå parat med en flaske, til når han evt. vågnede op og græd efter ca. 15-20 minutter. Det har jeg gjort og det virkede fint og det varslet ikke altid, der var brug for det.
Nu er det imidlertid blevet sådan, at han ikke kan falde til ro, når vi putter dem. Jeg må stort set "drikke ham i søvn", dvs. at jeg går ind og giver ham resten af flasken (der er stort set altid noget tilbage) relativt hurtigt efter at have sagt godnat. Det har også fungeret fint i et stykke tid, men de sidste par dage er han ikke faldet til ro, før jeg tager ham i favnen og sidder med ham. Det føles som om han har brug for ekstra tryghed i øjeblikket. Hvis jeg ikke tager ham op begynder han at græde ret voldsomt.
Jeg skal desuden passe på ikke at lægge ham tilbage i sengen for hurtigt, for så kan jeg starte forfra, jeg skal helst vente til han er faldet næsten helt i søvn. Det skal lige tilføjes, at han ER træt, øjnene ruller rundt i hovedet på ham:)
Jeg ved ikke hvad jeg ellers kan gøre ud over at tage ham op…. Tror du det er en periode han skal igennem? Jeg er selvfølgelig bange for at ødelægge noget, når det nu har gået så fint.
Mange hilsener
Katrine