Svar: Vil igen falde i søvn på armen
7. april 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Katrine
Ja, jeg tror bestemt at det er en periode I skal igennem. Det er helt normalt at børn i perioder har brug for ekstra nærhed og fysisk kontakt og det er altid vigtigt at give børn den tryghed de viser behov for - det er den eneste måde at skabe gode søvnvaner fremover. Så lige nu, hvor din dreng klynger sig til dig og tydeligt har behov for din favn, skal du give ham den. Du skal ikke være bange for at gøre noget dårligt eller noget forkert.
Det kan handle om at han lige nu udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt. Han bruger sig selv fysisk mere nu, begynder at trille, krybe hen af gulvet, sparker med benene, løfter dem op og tager fat i sine tæer osv. og det gør at han har en stor motorisk uro om natten. Han har svært ved at finde fysisk ro, når han skal sove.
Han oplever også mere af verden, ser længere, pludrer mere bevidst, er meget mere aktiv i kommunikationen med andre mennesker osv. og alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme, når han sover. Derfor får han også en mental større uro end du tidligere har oplevet.
Det kan også handle om at han måske er ved at få tænder, måske er forkølet og bliver irriteret over at næsen klotter til og vejrtrækningen er besværet, at han har maveproblemer eller andet. Der kan som sagt være mange årsger - men det bedste du kan gøre er at følge dit hjerte og gøre det som føles rigtigt, så går man aldrig galt i byen med sine børn :)
Og så er det naturligvis ekstra frustrerende, når man har tvillinger og det kun gælder den ene og ikke den anden. De burde jo udvikle sig nogenlunde ens og i samme tempo - men så må du se det som et eksempel på at tvillinger også er forskellige, når det handler om søvn :)
Håber ovenstående giver dig lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske