Svar: Sove i egen seng?
22. juni 2004
Alder:
12 mdr.
Kære desperate og gravide mor
Det er helt normalt at det netop er et sygdomsforløb, som får ændret på barnets sovevaner og det er det helt rigtige I har gjort på daværende tidspunkt - at sørge for at jeres søn har været så tryg som muligt.
Du skriver at I har forsøgt med putteritualer (altså flertal) måske er det her at I skal sætte ind. I skal beslutte jer for en fast rutine og et fast ritual og gentage det samme aften efter aften, det genkendelige giver tryghed og børn elsker gentagelser.
For jeres søn har det længe været rutinen at blive puttet i jeres seng og holde i hånd, så det er det kendte og trygge for ham. Det tager derfor tid at skabe en ny genkendelighed og det kræver stor tålmodighed fra jeres side.
Nu kender jeg jo ikke dig og din søn, men jeg går bestemt heller ikke ind for at børn skal græde sig i søvn. Jeg mener at der altid er en årsag til børns gråd og at man som forældre skal reagere på dette og hjælpe barnet med at få løst problemet.
Der kan dog godt være stor forskel på gråden og måske kan du vurdere på hans gråd om han er decideret ulykkelig fordi han føler sig forladt, eller om han pjevser fordi han er træt og ikke kan finde ro.
Hvis han er ulykkelig, så skal han naturligvis trøstes, hvis han trænger til at finde ro, så vil det for nogle børn hjælpe at man bliver siddende hos dem og holder dem i hånden, hvor andre børn vil opleve dette som en mulighed for underholdning og derfor ikke lægger sig til at sove. Du må vurdere hvad der er bedst for jer.
Hvis han har en dårlig oplevelse med at være i sin egen seng, så er det ikke sikkert at det lykkes for at jer at putte ham der fra starten, selv om det er ønskeligt. Du kan derfor putte ham i jeres seng, som du plejer og så flytte ham over i egen seng, når han sover. Hvis han vågner lidt op og registrerer at han ligger i sin egen seng er det egentlig helt fint, da det jo er en vej til at blive puttet der fra starten.
I stedet for at holde din hånd natten igennem, må du give ham en substitut, det kan være en sutteklud eller en tøjbamse, som han kan lære at putte med.
Nogle gange hjælper det at flytte barnet ind på eget værelse. Også her skal du forsøge at putte ham med en tøjbamse eller lignende og igen vurdere om han har behov for at du bliver hos ham eller om det vil være bedre at gå. Hvis du går vil det være en god idé at du hele tiden vender tilbage for at han kan se at du stadig er der og han ikke er forladt. Et tidsinterval på tre minuter er fint. Sig godnat og put ham igen.
Måske far er bedre til at putte...det kan I tage en snak om.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske