Brev:
Døgnrytme - sovetider og mad
7. april 2010
Alder:
6 mdr.
Døgnrytme - sovetider og mad
Kære Helen.
Håber du kan hjælpe mig med hensyn til sovevaner og mad. Jeg er lidt i tvivl om vores rytme og så er der også noget jeg gerne vil ændre på lidt.
D. 21 april er vores dreng 6 mdr. (dog født 11 dage for tidligt).
Vores putteritual har været således:
kl. 18.00 Han kommer i natdragt.
Han får en flaske.
Han får lige lov til at brænde lidt energi af på sit svøbetæppe. Vi svøber ham, holder ham i favnen, synger en sang. Når han så sover bliver lagt i vores seng. Det tager ca. 20-25 min. at få ham til at sove.
Således ser vores døgnrytme ud:
- Han vågner kl. 6.30, får flaske, er som regel ikke så sulten, så han får ca. 150 ml.
- Vågnen i ca. 1,5 time
- Tager en powernap kl. 8.00 - sover 30-45 min.
- Vågnen 1,5-2 timer. Her får han grød og vand.
- Sover igen ca. 11 og sover ca. 1,5-2 timer
- Vågen i 2 timer - her får han flaske 200 ml. nutramgen.
-Powernap igen kl. 15.00 ca. 1 time.
Vågen ca. 2 - 2,5 time. Her får han grød og vand og en flaske at sove på ca. 70-100 ml.
Han bliver puttet ca. 18.30
Sover til kl. ca. midnat får flaske 200 ml.
og igen ved 4 tiden 200 ml.
Og så er det han vågner kl. 6.30.
Som du kan se, får han en del søvn. Er det for meget? Vi har svært ved at holde ham oppe om aften og vi synes også det er synd.
Dernæst er jeg i tvivl om hans madvaner. Han har altid kun fået flaske 6 gange i døgnet, men meget mælk. Det har passet bedst til ham, fordi han sover så meget.
Han er lige startet på grød og det går fint - han er en stor dreng med fin appetit.
Her er mine spørgsmål.
1. Hvordan får vi ham over i sin egen seng, som står i vores soveværelse?
2. Hvordan lærer vi ham at falde i søvn selv? Han har svært ved at falde ned. Ofte græder han når han skal sove.
3. Vi vil gerne have ham til at sove igennem, eller måske mad kun en gang. Kunne vi tilbyde ham lidt vand den ene gang? Eller er det fortidligt at forlange?
4. Får han jern nok igennem ME? - han får Nutramigen fordi han er disponeret for astma og eksem.
Det var mange spørgsmål, håber du bære over med mig. Jeg er lige kommet på :-)
Mange hilsner,
fra Augusts mor.