Svar: Døgnrytme - sovetider og mad
7. april 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Augusts mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når jeg angiver tid for børns søvnbehov, så er det altid gennemsnitlige tal, det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre børn sover lidt mindre.
At jeres dreng har brug for at sove flere lure om dagen og også sover en lang nattesøvn er helt okay, så længe han trives, udvikler sig, spiser godt, vokser osv. som man må forvente af en dreng på hans alder. Han må altså ikke sove meget, fordi han virker til at være syg, sløv, apatisk og ude af trivsel, så skal man naturligvis finde ud af, hvad det handler om.
Det lyder altså som om at I har en dreng med et godt sovehjerte og det er helt fint :)
Nogle børn græder lidt inden de falder i søvn og det er helt okay, hvis der er tale om en kortvarig gråd som handler om at han er lidt overtræt og har svært ved at skulle overgive sig til søvnen. Nogle taler om at børn ligefrem kan have brug for at lukke 'overskudsenergi' ud på den måde og efter lidt gråd, så sover de roligt og godt. Det kunne godt lyde som om at det er det der sker hos jer og han vil højst sandsynligt vokse fra det.
Når han puttes om dagen, så prøv at putte ham i barnevognen. Start gerne med at lade ham sidde op, lad ham kigge på verden, lad ham sidde og mærke vinden i ansigtet, se på det I kører forbi. Læg ham ikke ned, før han tydeligt viser sig parat. Læg også gerne mærke til tidspunktet, det kan give jer et fingerpeg om hvornår han reelt er parat til at sove og I kan derved måske sikre jer at I ikke kommer til at putte ham for tidligt :)
Når I putter ham om aftenen, så kan det måske hjælpe jer hvis i kan koble hans tremmeseng til jeres seng. Altså fjerne den ene side af hans seng og sætte den sammen med jeres. På den måde vil han kunne sove i sin egen seng og du vil kunne berolige og kærtegne ham med dine hænder, holde ham i hånden, lægge en hånd på hans brystkasse eller hvad han nu har behov for, for at falde i søvn.
Prøv også at give ham flasken i sengen, så han får den, der hvor du ønsker han skal sove. Det kan hjælpe ham til at finde roen, at han ikke flyttes når han skal puttes :)
At sove igennem i denne alder betyder at han kan sove 5-6 timer, 7 hvis man er meget heldig :) Det vil normalt betyde at han har brug for flaske omkring midnat og så igen næste morgen tidlig. I kan derfor forsøge at trappe ned i mængden af mælk kl. 04 eller prøve om I kan trække behovet for denne til lidt senere, så han først får den mellem 05/06 og derved nøjes med 2 flasker om natten.
Mit forslag til en dagsplan til et 6 måneders barn, lavet ud fra jeres angivne tidspunkter, ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Puttes til morgenlur som nu
Formiddag 9.30-10: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 11 som nu
Frokost 12.30-13: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Eftermiddag 15: Flaske og sover eftermiddagslur
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre til næste morgen tidlig.
Som du kan se er der i denne plan plads til 5 flasker og det er sandsynligvis nok til at dække jeres drengs behov, da han normalt drikker 200ml pr gang. Derudover skal hans væskebehov jo også dækkes af vand af kop og hans indtag af skemad skal øges lidt, så han nu får skemad 3 gange dagligt + lidt frugt som mellemmåltider :)
Han får fint sit jernbehov dækket via mme. Når han får 400ml dagligt er hans jernbehov dækket ind. Selvom det ikke virker sådan, når man udregner det, så er det okay - det handler om at den jern der er i modermælkserstatning optages bedre, end den jern man ellers kan tilføre barnet. Der udover skal hans indtag også dækkes ved at I stille og roligt begynder at komme lidt kød i hans grøntsagsmos :)
Det er meget fint at I giver Nutramigen. I følge sundhedsstyrelsen er der dog ikke normalt grund til at bibeholde dette med den alder jeres dreng har nu, med mindre han har mælkeallergi. De skriver blandt andet:
"Amning tilstræbes indtil mindst 6 måneder som til alle andre børn. Hvis amning ikke er mulig eller tilstrækkelig i de første 4 levemåneder, anbefales en højt hydrolyseret modermælkserstatning (dokumenteret hypoallergen modermælkserstatning, Nutramigen eller Profylac).
- Efter de første 4 levemåneder kan man give almindelig komælksbaseret modermælkserstatning
- Efter 4-måneders-alderen kan – og bør – allergidisponerede børn ernæres som andre børn uden specielle kostrestriktioner".
Sundhedsstyrelsen, Anbefalinger for spædbarnets ernæring, 2005.
Hvis du stadig gerne vil have lidt allergiforebyggende effekt, kan du skifte over til NAN HA i stedet for Nutramigen. Det er også billigere .. :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske