Svar: Søvnbehov og tegner søgræs
7. april 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Sane
Børns søvnbehov varierer, nogle børn sover meget, andre sover mindre. Gennemsnitligt vil de fleste børn skibbe deres middagslur i 3 års alderen, men nogle børn gør det allerede når de er 1½ år, andre først når de er 5 år ...
Jeg synes det skal komme an på en prøve og jeg synes I skal være fleksible. De dage, hvor jeres datter tydeligt ikke viser behov for en middagslur, synes jeg at I skal prøve at lade hende slippe og se hvad der sker. De dage, hvor hun tydeligt er træt og kunne have brug for det, skal I naturligvis hjælpe hende til at få sovet sin lur midt på dagen. Det kan sagtens være at hun et par dage om ugen kan undvære og andre dage har behov og jeg synes man skal lade hende have denne fleksibilitet.
Med hensyn til storebror og at tegne, så vil de fleste børn på 3 år tegne personer ved at tegne hovedet, det er der deres fokus er. Så hovedet er stort og rundt og arme og ben sidder på hovedet, ofte uden krop.
Omkring 4 års alderen vil barnet få lidt mere fornemmelse for kroppen og vil der tegne lidt mere skematiske tegninger af mennesker. Hænder og fødder vil ofte stadig være mærkeligt placeret eller helt mangle, men du vil stadig kunne se at tegningen af personen er mere detaljeret end tidligere.
I 5-6 års alderen udvikles tegneriet endnu mere, der kommer flere og flere detaljer og gemmer du din drengs tegninger vil du se at de udvikler sig hele tiden. Der kommer dyr, træer, en sol osv. på tegningen.
Også i forhold til tegning er børn forskellige og hvor nogle børn (især piger) er super dygtige til at tegne små fine detaljer hurtigt, så vil mange drenge være lidt længere tid om det - det er måske fordi de er lidt mere fysiske, bruger mere tid på at tumle, spille bold, cykle osv. - hvor der er lidt flere stille piger, som hellere tegner, leger te-selskab eller bygger perleplader ... uden fordømme i øvrigt :)
Og så tror jeg også du har ret - de finde de børn, som ikke gør tingene 'offentligt' før de har helt styr på det. De kan godt, men det skal lige være rigtigt før de gør det - åh, jo, de børn kender jeg godt :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke med dem begge to.
Rigtig god weekend til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske