Svar: Flaske til natten eller skemad eftermiddag og aften?
7. april 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Rie
Fordelen ved flaske fremfor skemad er at Magnus får en noget større mængde og dermed også større mæthed. Af en flaske kan han jo måske drikke 150-200 ml, hvor han af skemad måske kun vil spise 4-5 skefulde, så mælken vil naturligt mætte mere.
Det er også sådan at modermælkserstatning mætter mere end modermælk gør. De undersøgelser jeg har læst om viser at halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter. Derfor vil børn der får flaske ofte spise mindre hyppigt end børn der ammes.
Børn der ammes har brug for at kunne komme til brystet en gang imellem for at få slukket tørsten. Modermælken består af forskellige dele og den første del af mælken er vandholdig og dermed tørstslukkende. Det betyder at barnet nogle gange mellem sine måltider vil søge brystet, die kortvarigt, ikke for at hygge, men netop for at få slukket tørsten. Børn der får flaske vil ikke have samme spisemønster og de vil normalt heller ikke have behov for vand som tørstslukker. Det er to forskellige ting.
Jeg synes det lyder fornuftigt at du er gået igang med at supplere din amning med en flaske til natten og du oplever jo også at det virker. Om Allomin skulle mætte mere end NAN, det har jeg ikke hørt om, men hvis det er sådan hos jer, så synes jeg du skal gå tilbage til Allomin. Den NAN du har, kan du så bruge i madlavningen, så den behøver ikke gå til spilde :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske