Svar: Påklædning udendørs
8. april 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Louisa
En flyverdragt er ved at være for varm, en fleecedragt vil være meget bedre og hvis din dreng er en varm dreng, så kan det godt være at en god fleecetrøje vil være passende for ham.
På fødderne kan han så have et par lune og bløde sutsko og hvis du føler at han har brug for lidt ekstra omkring benene, så kan du evt. lægge et lille tæppe på hans dyne ... men umiddelbart kan det godt være at en fleecetrøje er nok.
Du må prøve at vurdere efter hvordan han virker, når du tager ham op. Hvis han er fugtig, svedig i nakken og håret, så har han det for varmt og skal have mindre tøj på. Hvis han virker dejlig varm i temperaturen, så er det tilpas, hvis han virker kold, så har han for lidt på :)
Du kan også prøve at sætte dig på en havestol der hvor barnevognen står og så vurdere hvordan det virker. Du skal mærke efter kulden fra jorden, om det blæser, om der er træk, sidder du i skygge eller sol osv. Det har alt sammen betydning for hvor meget du har brug for, for ikke at fryse. Du vil f.eks. få fornemmelsen af at skulle sidde på en pude (barnevognens madras), du kan mærke at der kommer meget vind rund om hjørnet (barnevognen drejes eller flyttes evt.), du har brug for en trøje ud over en dyne - så er det den mængde tøj du skal give din dreng på.
Man skal tænke over at han jo ligger helt stille i sin barnevogn og derfor naturligt hurtigere kan blive kold. Men mon ikke en fleecetrøje, et par lune futter på fødderne og en dejlig dyne vil være nok - evt. et tæppe på dynen, hvis han står i skyggen og vinden virker kold ... Det lyder umiddelbart til at være meget passende hos jer :)
Håber du kan bruge dette, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske