Brev:
Flere opvågninger om natten
8. april 2010
Alder:
14 mdr.
Flere opvågninger om natten
Hej Helen - Har næsten al tid kunne finde et svar jeg kunne bruge her på siden, men denne gang må jeg vist selv igang med skriveriet :)
Min søn har aldrig været fan af at sove igennem - men har dog tidligere sovet langt bedre end han gør nu. Da han var 9 måneder gammel flyttede vi ham til eget værelse og siden da kan jeg faktisk ikke mindes at være vågnet til hans pludren men kun hans skrig :(
Til at starte med var jeg inde 1-2 gange for at give sut samt en tår mælk ved fem tiden - det var på dette tidspunkt helt fint. Men da han i januar startede i vuggestue fulgte der selvfølge en del sygedage med samt 8 nye tænder - det gav endnu mere natteroderi og amningen nåede op på 2-3 gange om natten.
På dette tidspunkt overvejede jeg at stoppe med at amme, da farmand nemt kunne putte ham om natten virkede han derimod godt gal hvis han ikke blev taget op når jeg kom ind... tænkte det kunne være amningens skyld - men valgte at fortsætte da jeg vidste vi snart skulle ud at rejse og det derfor ville være rart at have amning som back-up...
Det skal siges at han er nem at lægge i seng, omkring 19 putter vi lidt i sofaen med en bog eller andet, hvorefter vi går ind på værelset, siger go'nat til dyrene (altså legetøj) herefter peger han på sengen, han bliver lagt og sover oftest indenfor 20 min... For det meste sover han uden en lyd indtil halv et - et, herefter er vi inde ved ham mange gange i løbet af den næste time til halvanden så sover han igen til ved halv fem - fem hvor han plejer at få sin mælk og så igen til halv syv... sådan var hans nat lige indtil vi tog afsted her midt i marts (dog med et par amninger mere omkring 1-2 stykker)
Havde frygtet vores ferie ville blive et helvede med alle de opvågninger - men tænk han sov som en sten næsten hele natten...
Godtnok kom han ret hurtigt i ferie-mode - sov lidt længere om morgenen, men kom tilsvarende senere i seng og fik stadig sine to lure om dagen ( ca. 1 time + 1,5 time)
På turen sov han i sin egen seng ved siden af vores - hørte ham et par gange om natten, men oftest fandt han bare sutten eller nulrede et hjørne af dynen og så sov han igen - ved syv tiden kom han over i vores seng, nogle gange fik han en tår mælk andre gange puttede far bare og så sov han en times tid mere... Tænkte YES og hold op hvor var jeg bare frisk og udhvilede... (skal lige nævnes at han istedet blev ammet et par gange om dagen både pga. maden og så vist bare et ønske om lidt tryghed i alt det nye)
Men Nu er vi så hjemme igen på anden uge og sikken en bandit han kan være :)
Har haft ham hjemme et par dage, hvor han, hvis han fik lov, kunne hænge i mit bryst hele tiden om dagen - har prøvet at begrænse det da hele tiden har været planen at stoppe når vi kom hjem... hvilket har resulteret i nogle voldsomme vredesudbrud. Dette gentager sig om natten - er stadig nem at lægge i seng og sover stadig til omkring et - og så starter sirenen... når jeg når ind til ham står han op i sengen og skriger som er han ved at blive dolket og peger ind mod soveværelset. Prøver at få ham ned at lægge igen - men næsten at de bliver lidt for voldsomt, da han vrider og snor sig og før jeg når at få fat i dynen er han allerede oppe igen og skriger til han hikster... Jeg forsøget ikke at tage ham op men prøver jeg det kan jeg slet ikke holde ham, prøver jeg at gi ham lidt vand eller en sut slår han det bare væk. Får jeg ham endelig til ro sætter han i et brøl så snart jeg tror han sover og forsøger at liste ud af værelset.
Er det far der kommer ind til ham falder han forholdsvis hurtigt til ro, men efter som dette gentager sig hver time resten af natten er det lidt hårdt for farmand at rende hver gang... Det ender ofte med at vi snupper ham med ind til os så vi lige kan få lidt ro inden vi skal op.
Så hvordan får vi lige vendt alt dette, det river efterhånden alt for miget i mit hjerte at se ham så ulykkelig plus det ødelægger hans dag da han er mere træt - er ikke helt klar over om det er hensigts mæssigt at stoppe amningen nu, har prøvet at gi ham lidt bryst de første par nætter, men han vågner stadig lige så ofte.
Mht. amningen er selve amningen ikke noget problem, jeg nyder det stadig - men det der er et problem er at jeg ikke kan få ham til ro uden om natten og om dagen kan jeg ikke hygge/putte med ham ex. i sofaen uden han begynder at hive og flå i min bluse.
Han spiser ellers godt er glad og trives og sover fortsat også godt om dagen - dvs. en lille power lur om formiddagen og så ´ca 2 timer midagslur ved 11.30 tiden, når han har været i vuggestue kommer han ofte i seng en halv time tidligere dvs. 18.30 da han her sover lidt mindere om dagen.
Jeg håber du kan overskue det selv om det er lidt rodet, alt i alt er det nok et råd omkring, nattesøvnen og om det er amningen der påvirker den = skal stoppe amning??, jeg søger.
På forhånd tak, Pernille