Svar: Flere opvågninger om natten
8. april 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Pernille
Der er ingen tvivl om at din dreng er meget søgende mod brystet og nyder amningen - det lyder faktisk som om at han helst bare ville ammes, hvis han ellers kunne få lov til det ...
Det er altid lettest at stoppe amning, når både mor og barn er enige om det og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer. Ofte vil det være en god idé at trappe ned stille og roligt, så amningen udfases mere og mere og noget andet sættes i stedet. Det kan også være godt i forhold til at du ikke skal få problemer med brystbetændelse eller lignende, fordi du danner mælk, som ikke bliver tømt ud .. Men nogle gange kan man være nødt til at stoppe mere eller mindre fra den ene dag til den anden, fordi amningen simpelthen kommer til at påvirke søvnen for meget - som du skriver, så er der jo ikke samme uro, hvis far tager over, det er især når mor er i nærheden at han hiver i blusen og vil have mælk ...
Du skal naturligvis overveje om han kan have ondt i sine ører? Har han været forkølet, hostet eller andet så synes jeg måske du skulle overveje at få en ørelæge til at tjekke ham. Hvis han har ondt i ørerne, så er det naturligt at han søger brystet fordi det at sutte letter trykket og derefter kan han så sove igen ... Selvom han sover første del af natten godt, så kan der faktisk godt være øreproblemer ... :)
Derudover tænker jeg at du er nødt til at se på hans indtag af mad og mælk i løbet af dagen. Det er en ond cirkel at begynde at amme mere og mere, for det fjerner appetitten og nedsætter indtaget af rigtig mad og jo mindre rigtig mad han spiser, jo mere vil han naturligt søge brystet ...
En plan for dagen ser således ud:
Morgen: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, der serveres fisk næsten hver dag til frokost og også kød, der serveres forskellige grøntsager - kogte ærter, majs, gulerod, kartoffel og også rå grøntsager som peberfrugt, agurk og tomat. Vand af kop.
Sover middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, mysli eller andet, ½ bolle med smør og ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften: Familiemad, risretter, pastaretter, kød og fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der gives mad i stykker og også stadig lidt moset mad - letmælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød så I er sikre på at han ikke er sulten, når han går i seng.
Ammes og puttes til natten
Som du kan se bør han faktisk få rigtig mange måltider hele dagen igennem og bør nu kun ammes en gang dagligt. Mit umiddelbare råd til dig er derfor at du i første omgang netop derfor forsøger at få skruet amningerne betydeligt ned og få givet mere rigtig mad i stedet. Jo mindre afhængig han er af brystet, jo mere rigtig mad han har fået, jo mere må vi gå ud fra at han sover igennem om natten :)
Derudover tænker jeg at aktivitetsniveauet om dagen også spiller ind. Du fortæller jo at han på jeres ferie sov super godt og jeg tænker at der netop fordi I har været ude at rejse, er sket en masse nyt, han har brugt sig selv meget mere motorisk og mentalt end I plejer og har derfor været 'kørt mere træt' om aftenen. Prøv derfor om I kan aktivere ham mere derhjemme, når I er hjemme sammen :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske