Brev:
Angst fordi mor har været væk i 2 dage?
8. april 2010
Alder:
9 mdr.
Angst fordi mor har været væk i 2 dage?
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål angående søvn. Jeg synes at det er svært at få det hele med, især fordi jeg ikke ved hvad jeg bør fokusere på.
Under alle omstændigheder handler det om at senge min 9 måneder gamle søn. Når han skal lægges til natten, bliver han hysterisk så snart vi nærmer os sengen. Han vil ikke sove i den, hvilket gør at vi ikke kan senge ham. Som forsøg, ammede jeg ham i søvn i stuen og bar ham efterfølgende op, så snart vi nåede soveværelset, slog han øjnene op og da vi nåede sengen, begyndte han at græde.
Det skal siges at vi lige har været 2 dage i London uden vores søn. Det er første gang jeg er væk i så lang tid.
Han blev passet i vores hus af mormor og farmor. Det var gået rigtig fint – over al forventning.
Men nu her efter vi er kommet hjem, vil han ikke længere ligge i sin seng, ej heller slippe mit bryst i løbet af natten. Før vi tog afsted, havde han en forventning om at komme over i sin seng efter endt amning.
Farmor passede ham om natten, hvor hun lå med ham, da han ikke ville ligge selv. Hun sov så i stedet om dagen, mens mormor passede.
Kan det have noget at sige at han er blevet mandsopdækket, selv om natten?
Er han mon blevet angst for at jeg forsvinder igen?
Kan det have noget at sige, at jeg lagde ham i hans seng, hvor han faldt i søvn umiddelbart før vi tog afsted?
Lige nu bliver han ikke senget fordi vi slet ikke ved, hvordan vi skal få slået hul på bylden. Jeg har forsøgt at sidde og læse og synge mens han er i sin seng, men han står bare og tuder, mens han rusker i tremmerne. På intet tidspunkt kan jeg få ham til at ligge ned og for hver gang jeg prøver, bliver han mere og mere ulykkelig.
Om morgen sætter jeg ham til at lege i sin seng eller se på katten, mens jeg gør mig i stand (det er det eneste sikre sted på 1. salen lige p.t. da vi bygger hus.) men efter London, foregår dette nu i skrig og skrål.
Hvorfor hader han pludelig soveværelset og sin seng?
Er det pga London, er det en fase?
Og vigtigst af alt, hvordan bryder jeg dette mønster og hvordan skal jeg senge ham, når han kun vil acceptere at være suget fast på mit bryst?
Desværre er dette uheldige mønster også gået ud over morgenmaden, som stort set ikke bliver spist, pga de alt for ofte amninger. Jeg forsøger dog også at skrue ned for dem og bare ae ham på ryggen, men han sidder bare på knæene i vores seng og råber mam mam mens han græder.
Hvordan får jeg ham i seng omkring 19.30 uden at han skal græde sig selv i søvn i forsøget?
Hilsen