Svar: Angst fordi mor har været væk i 2 dage?
8. april 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din fine beskrivelse. Der er som jeg ser det, flere ting som spiller ind :)
Jeres dreng er lige nu i separationsfasen. Det betyder at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt. Samtidig er han måske begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd og det betyder at han ikke længere sidder så meget på skødet, han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Men behovet for nærhed har han stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når han er vågen og når han sover. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som han ikke selv kan komme væk fra og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Det er meget vigtigt at I lytter til ham og forsøger at finde ud af når han græder, hvorfor han græder og så vurdere, hvordan I skal handle.
Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn. Her handler det om at give ham roen fra jeres hænder over i kroppen og lulle ham til ro i sengen.
Nogle gange græder han fordi han er utryg og føler sig forladt og her er det også vigtigt at I bliver hos ham. Nogle gange er det nok at sidde hos ham og sige "sssh-sshhh" andre gange er man nødt til at tage ham op, berolige og betrygge, få ham til at falde fuldstændig til ro og så derefter forsøge at putte ham i seng igen.
Som udgangspunkt er det vigtigt at han falder i søvn, der hvor I gerne vil have ham til at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed.
Hvis han er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage ham med ind i stuen igen og vente på at han atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Hele tiden dog forsøge at putte ham tilbage i sengen imens han lige når at registrere at han lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn.
Dette kan gøres ved endten at gå til og fra eller ved at blive siddende hos ham. Og hvad man skal vælge afhænger som sagt helt af, hvordan han græder og hvad hans protester handler om.
Hvis man vælger metoden med at gå til og fra, så går jeg ikke ind for at man forlænger tiden hele tiden. Jeg synes det er vigtigt at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o)
Hvis jeres dreng klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad han kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Ingen børn kan sove på kommando og derfor er det også super vigtigt at I ikke putter ham før han er parat. Måske er det for tidligt I putter ham, som det er lige nu. Derudover skal du svære sikker på at han spiser godt nok i løbet af dagen og jeg vil derfor sende dig en plan for dagen, som den kan se ud med den alder din dreng har lige nu:
Tidlig morgen 06: Evt. amning og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt evt. lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur - puttes uden amning, sover 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, ½ hårdkogt æg, lidt rejer og lignende som han selv kan spise. Suppleres evt. derudover med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, så han bliver mæt nok.
Evt. amning og puttes til middagslur 13-13.30, sover her ca 2 timer
Eftermiddag 15.30-16: ½ Bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, banan eller andet, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Han skal have mad der tager udgangspunkt i jeres mad - det kan være frikadeller, pasta med kødsovs, boller i karry, fiskefilet, laks, lasagne - hvad I nu får. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid, så I er sikre på at han ikke går sulten i seng.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Evt. amning
De fleste børn vil i 9 måneders alderen trives godt med 3 amninger dagligt, de kan ligge aften, sen aften og tidlig morgen eller aften, tidlig morgen og inden middagslur. Du må forsøge at finde ud af, hvad rytme der vil passe jer bedst.
At han har kunne undvære dig i 2 dage må betyde at han kan klare sig uden amning og du skal derfor overveje om du vil stoppe amning nu og give flaske i stedet eller om du vil fortsætte amning stadig væk - du kan gøre begge dele, som det nu passer jer alle bedst.
At du har været væk i 2 dage, gør naturligt også at han ikke kan forstå hvor du pludselig har været. Hans alder og den fase han går igennem, hvor han naturligt søger dig mere, gør at han ikke forstår at du pludselig var fuldstændig væk fra hans liv. Derfor klynger han sig mere til dig nu og vil naturligt ikke slippe dig men sikre sig at du ikke forlader ham igen :)
Det har været helt rigtigt at bedstemor har sovet med ham, fordi det har givet ham den nærhed han behøvede. Men det betyder naturligvis at I efterfølgende også skal lære ham igen, at sådan skal det ikke fortsætte - lige nu skal han dog have lov til at få den tryghed han søger.
Jeg vil anbefale at du sætter dig og ammer ham i værelset, hvor du ønsker han skal sove. Det er generelt en god idé, at putterutinerne foregår netop der, hvor barnet forventes at sove. Hvis du ammer i stuen, så er der en risiko for, at barnet oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. Man forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng. Man signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation. Derfor er det helt naturligt at din dreng protesterer, når du forsøger denne metode.
Så am ham på værelset, se på planen i løbet af dagen, giv ham masser af nærhed og fysisk kontakt, - det har han brug for nu hvor I har været adskilt. Skær amningerne ned, så han kun ammes 3 gange dagligt og sørg for at han får mad nok hele dagen igennem.
Rigtig meget held og lykke, håber du hermed er hjulpet videre på vej :)
Læs også min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" der udkommer på Torsdag den 15. april.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske