Brev:
Fornemmelse for sult
8. april 2010
Alder:
3 år
Fornemmelse for sult
Hej Helen
Skriver til dig angående Mikkel på 3 år.
Han har aldrig bedt om mad når han bliver sulten. Han bliver i stedet aggressiv og slår os spontant eller kaster med sit legetøj. Hvis vi spørger ham om han er sulten siger han nogengange ja andre gange nej, men giver vi ham mad på trods af et nej, så kan vi se han har været sulten. Når han har fået mad så er han igen sit stille, rolige og kærlige jeg.
Er det normalt for en 3 årig at han ikke rigtig kan fornemme om han er sulten eller i hvert fald ikke kan sætte ord på følelsen? Han har et virkelig flot sprog og kan sige lange sætninger på op mod 10 ord. Så det er ikke fordi han ikke kender ordene eller er sprogligt bag ud med frustrationer til følge.
Vi har overvejet om det kan have noget at gøre med de første 6 måneder af hans liv hvor han var svært forstoppet med ekstremt mange smerter til følge. I 2-3 måneder måtte jeg give ham smertestillende for at få ham til at sove ellers græd han bare. Da maven kom i orden sov han uden problemer.
Jeg tænker om han på en eller anden måde dengang har lukket af for fornemmelsen i sin mave for at kunne holde det ud og så måske aldrig rigtig har fået kontakt til det igen? Eller lyder det helt åndssvagt?
Kan vi i så fald gøre noget for at hjælpe ham?
Med venlig hilsen
Pia