Svar: Fornemmelse for sult
8. april 2010
Alder:
3 år
Kære Pia
Nogle børn har meget svært ved at fornemme deres sult-mæthedsfølelse og det kan være svært at finde årsagen til dette ... der er dog ingen tvivl om at mange børn også nogle gange har tendens til at overhøre deres sultfornemmelse, fordi de er igang med at lege eller optaget af andre, mere spændende ting og det er helt normalt.
Det bedste I kan gøre er ikke at stille spørgsmål om hvorvidt jeres dreng vil have mad eller ej, men i stedet holde fast i helt faste spisetider. Han skal stadig have mange måltider i løbet af en dag.
En dag bør bestå af morgenmad, frokost og aftensmad og derudover bør han få noget at spise om formiddagen og om eftermiddagen. Du skal kalde på ham "kom skat, vi skal spise nu" og ikke diskutere det eller spørge ham - fuldstændig ligesom han bliver vænnet til i børnehaven "nu skal I finde jeres madpakker", "nu er der samling" osv.
Hans blodsukker falder, når han mangler mad og det er derfor han bliver irritabel, vredladen og motorisk urolig. Derfor er det også vigtigt at den mad I giver ham er noget som indeholder "langsomme kulhydrater" som groft brød, havregrød, havregrynsboller osv. Og sukker, saftevand osv. bør han ikke få - sukker optages direkte og hurtigt i blodbanerne, han får det kortvarigt godt, så falder blodsukkeret igen og det er atter galt.
Så det er normalt at en 3 årig ikke altid fornemmer sin sult og at I forældre er nødt til at servere mad for ham, også selvom han ikke beder om det. Hvorvidt det kan skyldes hans maveproblemer som lille tør jeg ikke sige ... :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske