Svar: Hvornår vænne barnet til at sove på eget værelse?
8. april 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Christina
Dejligt at høre at det går godt med maden :)
Der er ikke noget fast tidspunkt, hvor det er bedre for børn at sove i eget værelse end andre tidspunkter. Det afhænger fuldstændig af det enkelte barn, familie og hvad muligheder man har.
Som udgangspunkt er det en god idé at holde fast i at Lily skal falde i søvn i sin egen seng og forbinde sin seng med det sted, hvor hun sover. Men det må gerne være i jeres soveværelse, for 40-50 år siden var det mere reglen end undtagelsen at børn og forældre sov i samme rum ... Hun behøver altså ikke på nuværende tidspunkt at skulle sove i eget værelse, hvis I alle trives med at sove sammen.
Det er mest optimalt at flytte hende på eget værelse, når hun er frisk og rask. Sygdomsperioder er ikke gode til gode søvnvaner. Det er heller ikke godt at flytte hende på tidspunkter, hvor der sker andre større ting, f.eks. institutionsstart. Det er vigtigt at der er så meget ro i hverdagen som muligt, når I vil lave nye rutiner. Men så kan I sådan set også flytte hende, når I synes det passer.
I de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt vil de naturligt søge deres forældre mere. Man kan derfor sige at hun nu, hvor hun skal igang med at gå rundt og opleve verden mere og mere på egen hånd, måske kan føle det svært pludselig at blive flyttet til eget værelse. Modsat kan det også være lettere at gøre det nu, eller i hvert fald inden hun bliver 18 måneder, for der kommer igen en periode, hvor hun naturoligt vil søge jer om natten igen. Måske vægre sig mod at skulle overgive sig til søvnen, vågner med gråd om natten mv.
Der vil altså altid være perioder hvor de er sværere end i andre perioder, men det vil I naturligt kunne fornemme :)
Der sker ikke noget ved at I f.eks. putter hende på eget værelse nu, hvis I følger tidspunktet er godt lige nu. Modsat kan jeg godt forstå jeres overvejelser om at vente til I er hjemme fra ferien i Maj. Det vigtigste er at hun sover i sin seng, puttes med samme ritual som tidligere osv. - det hele skal sådan set være som det plejer, men bare i et nyt værelse, så kan det ofte gå helt smertefrit.
Hvis I stortrives alle som det er nu, så er det fint. Så vent til august - så er der en mulighed for at I får hende vænnet til det inden hun bliver 18 måneder og det kan måske (kun måske) afhjælpe lidt af de problemer man ellers kan have i den alder ...
Flasken trappes stille og roligt ud og erstattes med mælk af en kop i stedet :)
På et tidspunkt vil det naturligvis være hensigtsmæssigt at hun lærer at sove for sig selv på eget værelse. Dette handler dog mere om jeres behov end hendes ... Her tænker jeg især på det at have et parforhold med et velfungerende sexliv - børn bør ikke være i det rum, hvor deres forældre har sex, de kan ikke forstå det, kan ikke forholde sig til hvad der sker og det kan virke voldsomt for et barn som vågner op og ser mor og far have samleje. Så nu eller senere, på et tidspunkt vil det være fornuftigt at I sover i hvert jeres værelse, men det behøver ikke være lige nu :)
Håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske