Svar: Sove selv indendøre
9. april 2010
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Jeg bliver lidt i tvivl, når jeg læser dit brev og derfor får du lige lidt forskellige overvejelser med her.
Hvis Olivia har svært ved at sove i sin seng, fordi hun ikke er vant til det, ikke føler sig tryg ved at blive puttet i den, så kan det være en idé at stille barnevognskassen i sengen. På den måde bliver hun puttet i sin barnevogn som hun plejer, men vender sig til det nye sovested, de nye omgivelser. Putteritualet bibeholdes, kassen fjernes og hun sover videre, hvor hun i princippet er vant til at ligge.
Men som jeg læser dit brev, så lyder det som om at Olivia umiddelbart godt kan sove i sin seng, og er helt tryg ved den, problemet er at storebror taler og dermed forstyrrer ...
Derfor tænker jeg at I må forsøge at nedtone hans lyst til snak om aftenen. Naturligvis skal han have lov til at tale, have sin godnathistorie, fortælle lidt om dagen der er gået osv. - alle de fine ting I plejer at gøre med ham, men samtidig også lære at det er nødt til at foregå lidt mere stille, for ellers kan Olivia ikke sove. Og hun skal samtidig også lære at sove med de lyde der nu er og blive tryg ved dem.
Spørgsmålet er derfor om I ikke er nødt til at putte hende i egen seng om aftenen, selvom storebror snakker og så være der hos hende, holde hænderne beroligende på hende, give hende mælk osv. så hun stille og roligt lærer at sove som situationen nu er. Hun kender jo godt storebrors lyde og burde umiddelbart være tryg nok ved dem, hun bliver jo mere og mere bevidst og de to har ganske givet en speciel kontakt.
Så I må prøve at finde balancen hvor I tager hensyn til begge børn og hvor de også skal lære at tage hensyn til hinanden, øve viskeleg med Albert eller lignende, så det hele kan gå op i en højere enhed ... :)
Held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske