Svar: Kom nu af ble!
9. april 2010
Alder:
3 år, 5 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om at din dreng ikke er helt klar til at slippe bleen og spørgsmålet er hvorfor... Det kan jo være rent fysiologisk at han ikke kan fornemme hvornår han skal, at han har svært ved at slappe af i musklerne og lade vandet løbe på kommando eller det kan være fordi han simpelthen ikke har tid til at gå på toilettet, fordi det er sjovere at lege ...
Faste toilettider er en god idé og når han sidder på toilettet, så tænd for vandhanen så vandet løber. Det kan være dejligt for ham at der ikke er fuldstændig stille og samtidig så påvirker rindende vand faktisk tissetrangen, så at tænde for vandet og lade det risle kan hjælpe til at han pludselig kan.
Prøv også at få ham til at prutte, når han sidder der. Gør det til noget sjovt at få en prut frem. Det at han presser for at prutte kan gøre at der pludselig kommer en lille afføring med ud og så bliver han naturligt stolt.
Sørg for at han har en skammel at hvile sine fødder på. Ellers sidder han og spænder i kroppen og kan ikke slappe af i sine muskler og få tisset. Mange børn sidder og spænder i både arme og underliv, når de sidder på toilettet og så kommer der ofte ikke en dråbe - så har han ret, når han siger at tissemanden ikke vil :)
Når det nu bliver rigtig varmt uden for så lad ham gå rundt i haven med bar numse eller badebukser på og når han så pludselig tisser så skynd dig at tage ham i hånden og sig "kom skat, vi skal skynde os" og løb ind til toilettet, så han til sidst får fornemmelsen for hvornår trangen er der, hvad det føles som og derfor kan nå at reagere. Igen kan du gøre det lidt sjovt ved at synge "Moar jeg skal tisse, skal du det min ven ..." osv.
Du kan også prøve at købe f.eks. Huggies Pull-Ups, hvor motiverne blegner når der kommer tis i bleen... Jeg ved ikke hvor meget det skal til for at man kan se det, men måske reagerer bleen forholdsvis hurtigt, så han kan nå at holde sig lidt og derfor bedre nå toilettet :) Det kræver naturligvis at han går rundt uden lange bukser på ...
Det lyder for mig som om at han på den ene side skal have lidt hjælp til at slappe af og give slip og på den anden side og skal have hjælp til at blive opmærksom på, når det er nu. jeg håber at mine forslag hjælper jer lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske