Svar: Rutiner - 6 mdr.
9. april 2010
Alder:
6 mdr.
Kære trætte med lykkelige mor :)
Det er to store og dejlige børn du har dig og med den alder de har nu, vil det være rigtig godt at du begynder at give dem mere variation, mere rigtig mad. Der er ingen tvivl om at maden lige nu er for ensformig og det er sandsynligvis derfor du oplever at de ikke spiser særlig meget - det er for kedeligt.
Det er vigtigt at de ikke får mere end max 2 måltider grød dagligt, resten bør være grøntsagsmos. Det er vigtigt at du nu giver dem de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og så skal de have masser af forskellige grøntsager. Med den alder de har lige nu står verden åben for stort set alle muligheder madmæssigt. De må få alle slags grøntsager og frugt, de må få lidt mad i hånden at sutte på og sidde med selv, de skal stille og roligt igang med kød og fisk i grøntsagsmosen og maden skal nu smage af mere og tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad.
Det betyder at de f.eks. kan få lidt af jeres sovs eller lidt kartoffelmos, hvis du laver den med sødmælk. De skal dog stadig have deres modermælkserstatning - komælk bør ikke udgøre for stor en del af deres indtag, max ½ dl. sålænge de ikke er ældre :)
Grøntsagsmos kan du lave af f.eks. kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. De må meget gerne få det, men i små mængder. Det betyder at det kun bør udgøre 1/10 af portionen og laver du f.eks. en kartoffel-sellerisuppe, hvor selleri udgør en større del, så bør der gå 14 dage inden de får det igen.
I 6 måneders alderen kan du som sagt også begynde med lidt kød eller fisk. Det vil være rigtig godt at bruge dette i mosen både til frokost og om aftenen. Du kan f.eks. koge lidt kylling og hakke det, tage lidt laks, rødspætte eller hvad I nu får og give dem det ned i mosen. Hvis du laver en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs, og det er krydret med løg, timian, oregano eller lignende milde krydderier, så må de faktisk gerne få lidt af dette på sin grøntsagsmos. Du kan altså sagtens lave god, smagfuld og nærende mad selv, med udgangspunkt i jeres mad og behøver ikke købe glassene, som du oplever er for dyre :) De dage, hvor du så ikke har nogethjemmelavet til dem, kan du så supplere med en færdiglavet babymad. Det ene udelukker ikke det andet :)
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Evt. flaske, hvis de sover og vågner af sig selv senere, så spring flasken over og start med grød i stedet, det er helt okay. Du skal ikke vække dem, for at give dem morgenflaske
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 9, sover ca 1 time som nu.
Formiddag 10-10.30: Tilbydes lidt frugt, frisk frugt i hånden at sutte på og suge saften ud af, lidt frugtmos, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, maden skal smage af noget, suppleres med ristede rugbrødsbjælker at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13 som nu, sover måske en lidt længere middagslur - må gerne sove 2-2½ time ...
Eftermiddag 16: Flaske og tilbydes også her lidt frisk frugt og måske lidt frugtmos, vand af kop.
Powernappen springes ofte over i 6 måneders alderen, men det afhænger naturligvis af hvor lang en middagslur de tager. Hvis de kan sove 2-2½ times middagslur så behøver ikke ikke powernap om eftermiddagen, men hvis de kun sover 1-1½ time, så har de naturligt stadig brug for deres powernap her. Det vil så naturligt påvirke tidspunktet for nattesøvn - mere om dette senere.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver naturligt mere og mere af jeres mad. Suppleres igen med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på og sidde med selv, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske som gives til dem begge, den kan spises mere eller mindre i søvne, hvorefter de kan sove 5-6 timer inden de behøver mælk igen - hvis de altså har spist og drukket som planen overfor foreskriver :)
Det er vigtigt at I ved at al søvn der ligger efter kl. 16 naturligt vil 'æde' af nattesøvnen og det betyder at når jeres børn sover lur mellem kl. 16-17 som nu så kan de naturligt ikke puttes til natten før kl. er 20.30. Det er helt naturligt at de protesterer, når I prøver at putte dem før. Hvis I gerne vil have dem til at sove tidligere om aftenen, så er I derfor nødt til at arbejde på at de skal sove en længere middagslur, fordi de derefter vil kunne holde sig vågne om eftermiddagen og naturligt gå tidligere i seng.
Deres mælkebehov er stadig stort, det handler ikke kun om at give den mælk men også om at sikre dem væske nok. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for 800-900ml mælk dagligt og derudover få skemad 3 gange dagligt, lidt frugt som mellemmåltid og vand af kop. Jeres børn er fysisk store børn, så de har naturligt brug for en del væske ved siden af skemaden.
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske