Svar: 3,5 mdr vil kun sove i babyslynge
22. juni 2004
Alder:
3 mdr.
For det første skal du være sikker på at din søn ikke vågner fordi han er sulten. Du skriver ikke om du ammer eller giver flaske, men uanset hvad vil det være en god idé at du forsøgte at give ham lidt mere mad.
For det andet så er børn jo meget forskellige og nogen mere sensitive end andre. Din søn har været vandt til den tætte kontakt fra han var helt lille og har fået denne gennem slyngen, hvilket også er rigtig godt, men han bliver sandsynligvis utryg, når han kan flagre for meget rundt med arme og ben. Det er derfor han ikke accepterer barnevognen, da rummet i den er for stort for ham, men liften går an, fordi dens sider er tættere på ham.
Brug liften i barnevognen, så han lærer at ligge i vognen. Prøv også at pakke ham lidt ind i dyne eller tæppe, så han føler sig omsluttet.
Du skriver at du ikke har hjerte til at lade ham skrige sig i søvn, hvilket jeg godt forstår, men samtidig skriver du at du tager ham op efter 30-40 minutter - ligger han og græder i 30-40 minutter? Jeg spørger fordi jeg synes det er for længe at græde. At græde så længe uden at blive forstået, gør ham utryg og vil kun gøre situationen værre. Prøv at finde overskud til at sidde med ham eller være hos ham i stedet for.
Indfør en fast rytme for dagen. Altså lidt faste tider for hvornår han spiser, får bad og hvornår han bliver lagt til at sove.
Når han bliver fire måneder gammel har du mulighed for at give ham noget andet at spise. Det kan være grød eller vælling. Nogle gange kan det være med til at give et ændret sovemønster.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske