Svar: Bøvlet madsituation
9. april 2010
Alder:
9 mdr.
Kære tvillingemor
Det er rigtig fint at du arrangerer pigernes mad adskilt på tallerkenen og det er meget fint, at de selv sidder med lidt og at du stadig supplerer med mos på en gaffel eller ske. Det kræver utrolig stor koncentration for dem at spise mad i stykker, både at skulle tage det med fingrene, føre det til munden, bevæge det med tungen til gummer/tænder, tygge det, bevæge det til svælget og synke det. Og derfor bliver det hurtigt meget trætte og begynder at lege med maden i stedet for at spise den. Så supplement med ske er stadig nødvendigt og helt okay :)
Det er fint at give dem en ske eller gaffel i hånden selv, fordi de så derved kan spejle sig i det du gør og forsøge at efterligne dine bevægelser og dermed lære at spise selv med bestik. Skeen kan de ikke mestre endnu, men en gaffel kan de godt spise med. Start med at komme maden på gaflen for dem og lad dem så selv prøve at føre den til munden. Nogle gange lykkes det, andre gange piller de maden af gaflen og putter den derfra i munden - det er lige meget, bare det havner det rigtige sted.
Giv dem også mad i hånden i stedet for bestik, prøv gerne med større stykker, f.eks. et kvart stykke rugbrød, et stykke kogt gulerod, en kartoffelbåd eller lignende, som de kan holde om og gumle lidt på imens du så forsøger at få lidt skemad indenbords også :)
Det er naturligt at de let lader sig forstyrrer og mister koncentrationen og du skal naturligvis vurdere, hvor meget du skal nøde dem til at spise og hvornår det er okay at de selv siger fra. Hvis de stopper med at spise fordi de er trætte, så er det fint at du hjælper med at få lidt ekstra, for så er det jo fordi de ikke orker det selv. Men hvis de stopper, fordi de egentlig føler sig mætte, så skal du naturligvis ikke kæmpe for at proppe mere i dem. Netop derfor er det vigtigt at servere mange små måltider i løbet af dagen (jvf. tidligere sendt plan for dagen), da du derved sikrer dig at hvis de ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser de nok lidt ekstra til det andet ...
Der går lang tid fra kl. 7 til 11.30, så det burde ikke være fordi de er mætte, at de ikke spiser frokost ... Husker du at give dem lidt frugt og lidt bolle som mellemmåltid inden? Der kan nemlig også ske det, at hvis der går alt for lang tid uden mad, så dæmpes appetitten også nogle gange. Kroppen vender sig ligesom til at der ikke skal spises så meget ...
Mælken om formiddagen skal også være væk nu ellers tager den pladsen op for frokosten - og måske er de bare til mere morgenmad end til frokost, det er jo forskelligt, hvor vi spiser mest. At starte dagen med en god morgenmad er dog altid godt, så det er fint at de gerne vil spise der :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske