Svar: Kost , væske, allergi overfor æg
9. april 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Måske er det lige hurtigt nok at du er gået fra 6 til 4 flasker, det kan godt være at han i en overgang skal prøve med 5 flasker og så derefter trappe ned til 4 ... Du kunne så evt. lægge den 5 flaske om eftermiddagen, altså der, hvor han vågner af sin middagslur - så han stadig får lidt grød, men også får lidt ekstra mælk. Det burde ikke ødelægge appetitten til de øvrige måltider at bibeholde flaske om eftermiddagen :)
Du kan også prøve at give ham vand af en kop med tud - det kan være en kildevandsflaske eller en almindelig tudkop af den gammeldagsslags, hvor vandet løber uden at han behøver sutte. Det kan nogle gange gøre at børn indtager lidt større mængder, hvis de drikker af en tud kop - men ellers er snapseglasset rigtig godt, fordi han derved lærer netop at drikke af en almindelig kop ligesom vi andre også gør :)
Med hensyn til sødmælk så er det ikke noget han skal have. Faktisk er det helt fint, hvis han først får komælk når han er 1 år, sådan lyder anbefalingerne i de fleste andre lande. Så når vi i Danmark anbefaler at børn fra 6 måneders alderen kan få lidt komælk, så er det fordi de naturligt så kan få mad der tager udgangspunkt i familiens mad og vi prioriterer højt at børn så hurtigt som muligt, spiser det samme som resten af familien.
Det betyder at hvis du laver en kartoffelmos på sødmælk, så kan I alle spise det samme. Hvis du laver lidt sovs, laver en kødsovs, hvor kødet måske har stået og småsimret på panden med lidt tomat, mælk, løg, timian, oregano osv. så kan din dreng naturligt spise dette. Han kan altså få mælk der indgår som en helt naturlig del af madlavningen, men du behøver ikke direkte tilbyde ham sødmælk.
Hvis han har lidt dårlig mave og du gerne vil forsøge at holde maven igang naturligt med lidt tykmælk eller A38 så må han også gerne få lidt af dette, men vi taler igen meget små mængder, ca ½ dl. større portioner af komælk har han egentlig ikke brug for at få :)
Allergi overfor æg - ØV! Det er synd for jeres dreng (og jer) for det er faktisk noget man skal holde lidt øje med. Æg kan nemlig godt være skjult i fødevarer, hvor man ikke forventer der er æg i, så det kræver at du læser varedeklarationer, hvis du skal undgå æg og du vil ofte være nødt til at læse dem hver gang, da producenterne godt kan ændre i sammensætningen ...
Æg på varedeklarationer kan hedde:
Lecithin (E322). Det er et tilsætningsstof, som får fedt og vand til at hænge sammen. Der kan f.eks. godt stå sojalecithin på indholdsdeklarationen og selvom der så også er brugt sojaolie, så vil den lille mængde lecithin der er brugt, godt kunne give allergiske symptomer hos meget følsomme.
Lysozym (E1105). Det er et enzym som spalter polysaccharider og som også kan nedbryde bakterier, da bakteriers cellevæg er opbygget lysosymer. Lysosymer findes naturligt i tårevæske, men findes også i f.eks. æggehvide.
Derudover kan der i indholdsdeklarationer stå: Tøræg, Æggeblomme, Æggehvide og Ægprotein.
De fleste børn vil vokse fra deres æg-allergi inden 5 års alderen, så der er altså håb forude - selvom der kan gå lang tid endnu :) du skal være opmærksom på at allergi overfor æg gælder alle typer æg, både måden ægget tilberedes på, men også uafhængigt af hvad type fugl ægget kommer fra. Når man ikke tåler æg, så gælder det uanset om ægget er fra en struds, en vagtel, en høne eller andet.
Du skal også være opmærksom på at din dreng ikke bør vaccineres mod influenza, da denne vaccine er dyrket på æg. Vaccinen mod mæslinger, fåresyge og røde hunde
(MFR-vaccinen) er baseret på kyllingefostre. Det er
yderst sjældent, at børn med allergi over for æg reagerer allergisk på MFR vaccinen, men for en sikkerheds skyld anbefales det at denne vaccine gives på et børneambulatorium, når der er tale om et barn som ikke tåler æg.
De fleste boller, brød og kager kan bages uden æg, du kan også sagtens lave frikadellefars uden at komme æg i, ligesom hjemmebagte boller kan pensles med mælk i stedet for æg. Men stadig skal du se dig godt for.
Æg i kager kan også erstattes med hørfrømasse (kan holde sig en uge i køleskab) eller du kan bruge most frugt eller lidt mere fedtstof, end du normalt ville bruge.
Opskrift på hørfrømasse:
50 g hørfrø
6 dl vand
Blandes og koges i 5-10 min. presses gennem en si og afkøles. Ca. 3-4 spiseskefulde svarer til 1 æg. Du kan bruge det i kødfars, kagedej og lignende.
Pasta indeholder ofte æg, men du kan købe varianter uden. Dressinger som mayonnaise eller remoulade indeholder æg, færdiglavede sovse eller f.eks. bouillonterninger kan indeholde æg.
Jeg skal sende dig en pjece om æg og allergi i separat mail.
I øvrigt ser planen for dagen rigtig god ud, bibehold de gode vaner :) Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske