Svar: Gråd og søvn
10. april 2010
Alder:
5 mdr.
Kære ulykkelige mor
Det lyder som om at I har brug for lidt struktur i løbet af dagen, lidt faste tidspunkter for hvornår din dreng skal sove og hvornår han skal spise og være aktiv osv.
Jeg kan ikke se om du er begyndt at give ham skemad, men det synes jeg du skal begynde på nu. Det er vigtigt for på sigt at give ham mæthed til at sove bedre, men også vigtigt i forhold til at få skabt rytme og påvirke hans indre ur, hans cyklus - hans søvn-vågen-mønster.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng, vågner efter med en lille ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske kun 50 minutter som nu og det er helt okay. Sover han lidt mere er det også fint.
Frokost 11.30: Grød evt. med lidt topping af frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl. 13, sover her måske et par timer. Tril ham evt. i barnevognen så han på den måde holdes sovende, det skal I naturligvis ikke blive ved med, men lige nu er det faktisk okay, for at få ham ind i rytmen.
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap på ½ times tid
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos af forskellige milde grøntsager som f.eks. mos af gulerod og kartoffel, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20, puttes i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge sider, puttes tilbage til egen seng. Du kan også gøre det at du om aftenen kl. 20 lægger dig og ammer ham i jeres seng, lader ham sove der, sørger for at han derefter ikke kan falde ned og inden du så selv går i seng, så ammer du ham igen og flytter ham så derefter til egen seng, hvor han så sover om natten.
Midt nat 03: Evt. amning - de fleste børn er faktisk 6 måneder inden de kan begynde at springe denne over.
Når din dreng protesterer mod at skulle sove, så kan det skyldes at han ikke er træt nok, ikke er mæt nok eller måske er for træt - det handler om at springe på søvntoget, når det kommer forbi :) Der er ingen idé i at ligge i sengen og vente på at søvntoget skal komme - det kender vi også fra os selv, hvis vi går i seng, når vi ikke er trætte (eller hvis vi er overtrætte) så kan vi slet ikke finde ro.
Jeg synes derfor I skal tage jeres dreng med ind i stuen igen, berolige ham, lave stille ting, evt. give ham lidt massage, måske har han brug for et aftenbad eller lignende, som kan få ham afslappet og rolig. Når han så måske efter 20 måske 40 minutter atter viser træthedstegn, så forsøger I at putte ham igen og satse på at ramme søvntoget der.
Ro på, lad være med at slå dig selv oven i hovedet og tro at du gør noget forkert, når du lægger dig med ham, ammer ham eller på anden vis forsøger at berolige ham. Det er du nødt til, det er vigtigt for at få et glad barn :)
Læs min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" som udkommer i morgen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske