Svar: Sover ikke igennem - 2 år
10. april 2010
Alder:
2 år
Kære Nono´s mor
Det er rigtig godt at I er igang med at udskifte flaskerne. Jeres dreng er så gammel nu, at han ikke længere bør få sutteflaske og det er vigtigt at I arbejder på at få denne helt væk. Det handler både om at mælken er skadelig for hans tænder og at I holder ham i en babyrolle, som han ikke behøver være i :)
Så langt så godt ... Det lyder så også som om at jeres dreng måske har lidt søvnapnø. Det er ikke usædvanligt, at børn snorker i perioder. Små børn bliver meget let forkølede, og i den forbindelse vil næse og svælg let lukke til, og barnet begynde at snorke. Det gør vi også selv, når vi er forkølede som voksne. Men børn skal ikke snorke hver nat, og de skal ikke gentagne gange have problemer med at trække vejret, når de sover, ligesom børn ikke hele natten skal ligge og sove med åben mund, fordi de ikke kan trække vejret gennem næsen.
Snorken kan faktisk påvirke søvn og søvnkvalitet meget, og det kan være et tegn på søvnapnø. Man hører mest om det hos mænd over 50 år – men det er faktisk ikke helt unormalt hos børn, hvilket man er mere og mere opmærksom på.
Apnø betyder egentlig længerevarende pause i vejrtrækningen, og når små børn har søvnapnø skyldes det, at deres øvre luftveje lukker til, så det ikke kan trække vejret gennem næsen. Uanset hvor meget barnet forsøger at trække vejret, så kommer der kun lidt eller ingen luft ind af næsen. Det betyder også, at der ikke kommer ilt nok ind, når barnet trækker vejret – i hvert fald i en periode – for barnet vil naturligt vågne let op, trække vejret gennem munden og sove videre, indtil det igen forsøger at få vejret gennem næsen.
Når barnet snorker, hiver det en smule luft ind, og jo mere kraftfuld snorken barnet har, jo mere luft lykkes det barnet at få ind. Børn med søvnapnø vil altså have perioder, hvor de snorker højlydt, kæmper for at få luft ind, og hvor de faktisk er vågne (selvom de ikke selv bemærker det) hvorefter de sover igen, indtil en ny søvnapnø melder sig.
Nogle børn lider meget af dette og for andre er det i mildere grad. Det er super godt at I har fået jeres dreng undersøgt og fået konstateret hævede mandler og at polypperne nu er fjernet. Ofte vil det bedre søvnen derefter, så der burde være lidt bedring på vej og om ikke andet, så i takt med at jeres dreng vokser og pladsforholdene bliver bedre, så vil han bedre kunne trække vejret under søvn og derfor også sove uden afbrydelser.
Det vil ofte være sværere for barnet at sove på ryggen end at sove på siden. Hvis han sover på ryggen, vil tungen falde tilbage i svælget og stoppe yderligere for vejrtrækningen. Barnet vil ofte også have problemer under REM-søvnen (drømmesøvnen), fordi musklerne i ansigtet og i kroppen er meget afslappede her. Det betyder, at barnet ofte vil have sværest ved at sove sidste halvdel af natten, fordi de første nattetimer er mest prægede af dyb non-REM-søvn.
Så jeres problem er sandsynligvis noget jeres dreng vokser fra eller noget som bedres, hvis han på et tidspunkt også får fjernet sine mandler - jeg håber at dette gør jer lidt klogere og giver lidt ro med på vejen, i hvert fald må det være rigtig godt for jer at vide, at I ikke gør noget forkert :)
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske