Brev:
Mangler fantasi til mad
10. april 2010
Alder:
10 mdr.
Mangler fantasi til mad
Kære Helen.
Jeg har en lille datter på snart 10 mdr, og det går fint med hende, men jeg er ikke så fantasifuld når det angår mad. Måske har du lidt ideer? Prøver lige her at skitsere hvad hun typisk får over en dag.
Morgen kl 8: Har været meget glad for "pulvergrød", og helst ikke villet andet, men nu prøver vi med havregrød kogt på vand og røres lind med sødmælk og en teske fuld veg. olie. Dertil l hjemmelavet æblemos med lidt vaniliesukker i og sødmælk af kop. De får havregrød i vuggestuen hvor hun starter 1.juni.
Formiddag 9.30: Tit en flaske mme inden hun sover til formiddag, men har nogen dage prøvet at springe denne over da hun så ellers virker for mæt til brød når hun står op.
Middag kl 13: Bondebrød med gulerødder i og hun spiser som regel et halvt stykke. Vil helst have leverpostej men vi har også prøvet med makrel i tomat og torskerogn. Spiser en ostehaps. Indimellem lidt agurk, rosiner eller figenstang. Sødmælk af kop.
Eftermiddag kl 15: Frugt nogengange æblemos eller banan med youghurt naturel, lidt kiwi eller en smootie med jordbær, banan og youghurt naturel som hun elsker : ) Lidt vand af kop for det meste.
Indimellem en fransk bagatel.
Aften ca 17.30-18.00 Grøntsagsmos med kartoffel og gulerod og så varieret med ærter, bønner, majs blomkål og broccoli som hun ikke er så vild med. Dertil kødboller eller kylling som blendes i. Er ikke så flink til fisk prøver derfor med fiske pålæg istedet.
Hun kigger meget interesset på det vi spiser, og kan godt hysse over sin mos. Vil gerne have lidt fingermad og sidde med og får så måske en bønne lidt ærter og lidt frikadelle der er skåret ud eller hvad vi nu får så hun kan sidde lidt med det ved siden af. Føler bare hun er nødt til også at få lidt mos da hun ikke på nuværende tidspunkt vil kunne spise sig mæt i fingermad alene.
Til natten ca 19.30: En flaske mme 200 ml.
Hun puttes i egen seng, men vågner som regel i løbet af natten hvor vi tager hende med ind i vores seng, hvor hun for det meste falder i søvn igen. Hvis ikke hun vil sove igen bliver hun skiftet og får en flaske med god virkning.
Herefter sover hun til ca kl 7.
Om formiddagen sover hun ca to timer og igen en god halv time sen eftermiddag.
Glæder mig ikke til hun skal i vuggestue, det er gået alt for hurtigt og vil kun fortsætte i den hastighed. Føler mig ikke helt parat til det endnu og det er med en vis vemod, men sådan er det jo : )
Det var så vores dag. Har du noget du måske syntes der kunne/bør gøres anderledes, og har du nogen forslag til andre variationer af mad?
På forhånd tak, og hvor er det godt vi kan skrive til dig. Vores egen sundhedsplejerske er også vældig sød men har altid så travlt: )
Venlig hilsen Skytten