Svar: Mangler fantasi til mad
10. april 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Skytte
Din datter må med den alder hun har nu faktisk få næsten alt og det er super godt, hvis maden kan tage udgangspunkt i den mad I andre spiser.
Morgengrød er super godt, det er en god idé at starte dagen med netop havregrød, som indholder mange fibre og protein og giver en stabil mæthedsfølelse over dagen.
Om formiddagen vil det være rigtig godt, hvis hun kan få en havregrynsbolle, grahamsbolle eller lignende, hun kan få smør, ost, evt. lidt frugtmos på og hun kan derudover også få lidt frisk frugt og bær at spise selv. Det kan være alle former for frugt - der er i princippet ikke noget her hun ikke må få. Du kan f.eks. også give hende et jordbær, det vil hun sikkert synes er dejligt og de er kommet i butikkerne nu :)
Hun bør puttes uden flaske, eller I kan skære indholdet i flasken ned, så hun får mindre og mindre og tilsidst lærer at undvære. Det vil være rigtig godt, netop for at give mere appetit til frokosten.
Frokost er rugbrød som du beskriver og med forskellige former for smørbart pålæg, fiskepålæg er en rigtig god idé. Det kan være sildepostej, rognguf, makrelguf, torskeguf, tun osv. Men også f.eks. rejer og muslinger kan gives. Hun kan spise dem selv og øve sit pincetgreb. Derudover er også kødpålæg godt og det kan være leverpostej som nu eller stykke af frikadelle, pølse, kylling eller andet - gerne en rest fra aftensmaden. Hvis I har kogte pastaskruer kan hun også få det og derudover skal hun også have kogte grøntsager. Det kan være kogte ærter, majs, gulerod, en kartoffelbåd eller lignende.
Eftermiddag kræver et sundt måltid, som giver ro i maven. Mange børn er sultne på dette tidspunkt og har brug for næring der. Det kan være ½ bolle med smør, ost men også lidt surmælksprodukt med revne æbler, banan, rugbrødsdrys eller evt. lidt mysli (uden honning og chokolade) er en rigtig god idé. Igen kan også tilbydes lidt frisk frugt eller f.eks. lidt frugtgrød med lidt mælk på ... :)
Aftensmaden skal tage udgangspunkt i jeres mad. Hun kan få helt almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), lasagne, risretter med sur-sød-sovs, kartoffelmos med millionbøf, laks lavet i ovnen, rødspættefilet med tomatsovs og revet parmesan lavet i ovnen. Hvad som helst, - som du kan se gerne retter med sovs. Du kan altid mose f.eks. kartofler med sovs og give frikadellen i stykker og på den måde få givet hende både lidt med ske/gaffel og lidt hun kan spise selv.
Har hun ikke spist særlig meget til aften og vil du sikre dig at hun får mad nok inden sengetid for at sove bedre, så kan du altid supplere hende med en godnatgrød som en del af putteritualet.
Derefter skal hun have flaske og puttes til natten og endnu en flaske gives sen aften eller hvis hun vågner i løbet af natten. De fleste børn vil have bedst af at få 2 flasker (=400ml) dagligt indtil de er 12 måneder gamle, det sikrer deres behov for blandt andet jern.
Jeg håber du her har fået lidt fantasi med på vejen, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske