Svar: Natte søvn - 16 mdr.
11. april 2010
Alder:
16 mdr.
Kære meget smadrede tvillingemor
Jeg er ked af at høre at I har besluttet at gå fra hinanden, det er bestemt ikke rart for nogen af jer og selvom I prøver at lade hverdagen være som den plejer, så er det naturligvis noget I alle fire er påvirket af - det kan ikke udelukkes at børnene mærker 'disharmonien' og at de af den grund måske virker mere utrygge og urolige end de ville gøre, hvis der var fred og fordragelighed i det lille hjem ... :)
Det er et hårdt forløb I har været igennem. Jeres drenge er født før tid og så er der tilmed to, man skal finde overskud til og tage sig af. Det er hårdt og jeg kan godt forstå at I har brug for aflastning og tid til en almindelig tanke i hovedet ... Jeg ville elske at tage imod dem, men jeg er ikke sikker på at drengene ville være ligeså begejstrede :)
Har I ikke nogen i jeres netværk der kan tage over. Jeres drenge er så store nu at de sagtens kan blive passet af en bedstemor, en god veninde eller en anden. Det kunne være rigtig dejligt for jer, hvis I bare en nat kunne få lov til at være jer selv - enten for bare at få talt lidt sammen eller også for at få sovet en ordentlig nattesøvn. I er nødt til at finde nogen som kan tage dem en nat.
Jeres drenge skal lære at sove uden at være afhængige af flasken i munden, mælken inden sengetid skal stille og roligt erstattes af en kop mælk og en banan, evt. en godnatgrød og så skal de puttes derefter. Læs en godnathistorie, syng en lille sang eller lignende, for at få ro på.
Lad dem ligge med let eleveret hovedgærde, sørg for at rense deres luftveje, dryp deres næse med isotonisk saltvand og brug en næsesuger, så du sikrer dig at det ikke er på grund af forkølelsen og dertil tilstoppet næse, at de vågner hele tiden.
Vær opmærksom på at det er normalt at vågne 10, 15, 20 gange hver nat. Det gør vi alle sammen, vi skifter stilling, sparker dynen af, trækker dynen op om os osv. vi har masser af småopvågninger som vi ofte slet ikke registrerer.
Når vi har disse små opvågninger, så er det vores underbevidsthed der registrerer at alt er som det skal være. hvis vores pude f.eks. er faldet på gulvet, så søger vi efter den halvsovende, finder den og sover videre - den skal være der, for at vi kan sove igen. Prøv at forestille dig at nogen havde fjernet din pude, så ville du ikke kunne sove igen. Du ville vågne mere op, lede efter den og tilsidst stige ud af sengen for at finde ud af hvor den var blevet af. Puden var der jo, da du lagde dig til at sove og den skal derfor være der hele natten.
Overfør dette billede til flasken du giver dine drenge. Flasken skal være der for at de kan sove, når og hvis de falder i søvn med flasken, så forventer de også at den er der, når de har deres små opvågninger om natten. Hvis den ikke er der, så vågner de mere og mere op, græder og bliver mere og mere urolige indtil du giver dem flasken igen og de så atter sover videre - indtil næste opvågning.
I er derfor nødt til at arbejde på at få flasken fjernet helt nu og få givet dem nye sovevaner og nye søvnassociationer.
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske