Svar: Urolige nætter - 8 mdr.
11. april 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Mor S
Jeres dreng er i separationsfasen, den kan vare flere måneder, men dækker især over 8-10 måneders alderen, den alder, hvor barnet ofte begynder at kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Det at barnet begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre.
Man oplever det ofte både om dagen og om natten. Om dagen reagerer jeres dreng, når I går fra ham. Han græder, også selvom du kun går ind i et tilstødende lokale og han viser stor gensynsglæde, strækker armene ud mod dig ("tag mig op") og søger stor fysisk kontakt, når han ser dig igen.
Når barnet skal puttes om aftenen, søger det ofte mere fysisk kontakt, det har svært ved at blive ladt alene og behovet for at I er der, er større nu end tidligere. Det samme gælder, ved opvågningerne om natten. Den store motoriske uro han har i kroppen, fordi han motorisk bruger sig selv mere og mere, gør at han om aftenene og natten har svært ved at ligge stille. Han får sig lagt i stillinger han ikke selv kan komme væk fra, ligger f.eks. i kravlestilling og rokker frem og tilbage, banker måske hovedet ind i sengegavlen osv.
Han er altså lige nu i en fase, hvor han skal finde ud af at I forældre er der, selvom han ikke kan se jer. Det er noget som tager rigtig lang tid, faktisk er de fleste børn omkring 16 måneder inden de helt forstår at man er der, selvom man ikke kan ses med det blotte øje. Separationsfasen er en periode, hvor barnet er lidt mere sårbart overfor at far eller mor ikke er i nærheden. Det er altså en fase, hvor barnet har brug for at være tilknyttet for at kunne separere sig ... barnet klynger sig lidt ekstra til jer, for at kunne slippe jer :)
Det er meget fint at holde fast i at han fortsat skal sove i sin egen seng, som han altid har gjort. Det er rigtig godt at holde fast i at amningerne så vidt muligt ikke skal øges, men holdes på de 3 gange dagligt. Bliver det nødvendigt med en ekstra amning, for at få ro på om natten, så prøv at gøre det kortvarigt, så han ikke fylder sig med mælk, forsøg at trække brystvorten til dig, så han kun får roen og ikke stor mælkemængde.
Det I allerede gør lyder meget fint, det er en periode I skal igennem fordi der sker rigtig meget med jeres dreng lige nu :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske